Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: allmännt-övrigt
Läst 2379 ggr
[Flausiv]
6

Roliga felhörningar

Hej alla, ny här.

Har nog ganska bra hörsel, trots tinnitus, men råkar ganska ofta höra fel på vad folk säger. En vän påstår att det är som om jag har en en av/på-knapp på lyssnandet och det är som om just på-läget kickar in lite för sent när någon pratar. Hur som helst, tänkte att det kunde vara underhållande att dela sina felhörningar. Ofta blir det ju rätt komiskt :)

Kan ju börja med en själv:

Var på mitt extrajobb, i ett kök. Husmor och den andra tanten där pratar om att det har stormat i veckan och det var rätt obehagligt när granen började slå mot husväggen. Jag undrar om tanten inte ska ta ner granen då, innan hon får skador på huset. Hon stirrar på mej som om jag inte var klok. Det visade sej att hon bodde i parhus och det var grannen som hade bankat i väggen (snickrat?) samtidigt som det stormade ute. Ja, grannen ska man nog inte slå ner :) 

En tid innan, fick jag på samma jobb frågan om jag tror att det kommer myterister. Myteri! Varför då? Funderar ett slag och kommer fram till att hon måste ha menat nykterister. Tycker att det spelar ju ingen roll, för ni serverar ju inte alkohol här. Mycket turister undrade hon visst.

Det vore kul att veta vad ni har hört fel/roligt på senaste tiden :)

DesK
2

Ha ha ha! De var bra! 😃 Jo visst hör jag fel ibland, men just nu kommer jag inte på någn sådan rolig felhörning.

/Désirée

[Flausiv]
4

Lyckas dagligen. Förvånansvärt bra minne för dem också 🙂 Kan ju bjuda på en till:

Sambon och jag äter middag med vänner, en kommer från utlandet. Umgängesspråket är således engelska. Av någon anledning kommer vi in på en gemensam bekants dotter, som har placerat sej i en pole dancing-tävling. Det körs ju som gymklasser i Sverige nuförtiden, men den utländska vännen ser något generad ut. Sambon försöker förklara att det är en anständig "sport" här och avslutar med att säga:

-She competes with a croissant, of course.

Tydligen hade han sagt "with her clothes on, of course", fick jag sen veta när jag är den enda som sitter vid bordet och skrattar. Nog har man tur ändå, när omgivningen står ut med det något dyslektiska hörandet? 😉

kurtus
3

Hahaha det är bättre att vara den enda som skrattar än tvärrtom.. Hehe, min pappa berättade om hur människorna i olika indianska stammar satte plattor i läppen för att töja ut (typ som smycken) Jag undrade hur i hela världen det skulle hjälpa folk som stammar att sätta stora plattor i läppen…

FruKristina
2

Jodå, visst hör jag också lite fel ibland trots rätt bra hörsel (med tinnitus visserligen). Sambon och jag satt vi köksbordet och så börjar sambon prata om en bekant som arbetade med fackförbundet. Jag fick inte ihop det hela. Bekanten är universitetsanställd??? Vadå fackförbund??? Det visade sig efter en stund att sambon pratade om schackförbundet där vår bekant är engagerad.

[Flausiv]
3

#3 Precis det - hellre vara den enda som skrattar en den som missar poängen   

#4 😃

Disturbed-Angel
5

Min sambo har en hörselnedsättning på ena örat. En gång när jag satt och pratade om en tävling som fans i ett barnprogram när jag var liten (Hugo) 

så sa jag: Man kunde vinna en geléråtta. 

Var på han frågar förvirrat. Vem är Grevinna geleråtta? 

Detta har vi fortfarande roligt år. Han kallar mig fortfarande , sju år senare för Grevinna Geléråtta :P

[Flausiv]
3

Omg haha. Den där Grevinna geléråtta skulle man vilja träffa nån gång. Måste vara en kul typ 🙂

Gatukorsning
4

Vissa dagar tycker jag att de flesta människorna runtomkring mig bara säger en massa helknasiga saker och det är inte varje gång som jag faktiskt lyckas lista ut vad det är som de har sagt.

Men eftersom jag är rätt så positiv av mig så brukar det sluta med att vi alla sitter och småfnissar eller gapflabbar åt vad jag tror att de har sagt. Men tokigt, ja det blir det verkligen ibland!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!