Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettteckenspråk
Läst 3431 ggr
geeishaa
0

Teckna!

Hej !

Jag är intresserad av att lära mig teckna!
Tyvärr har jag inte möjlighet att åka iväg och ta en kurs och min skola erbjuder inte kursen..

Det är så att jag har en liten kusin som man måste använda på tecken och ord samtidigt, min lillasysters dagis lär barnen teckenspråk som en kul grej med barnen, samt så har jag problem min hörsel pga av extremt många öroninflammationer som barn, så det vore bra att komplettera mitt tal med tecken och samtidigt kunna prata med min kusin på ett korrekt sätt! Och sen jobbar jag med hotell, och vill kunna förstå alla, så att ingen känner sig utanför, för det är så lätt att det känns så!

Har ni några tips på hemsidor osv?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Man får inte leva om sitt liv, det är det som är själva grejen.

Reginn87
1

Hej! Det finns två bra sätt att læra sig teckenspråk. Det finns en hemsida där kan alla lära http://www4.ur.se/teckensprak/ Det finna också app som kan söka teckenspråk för alla som har touch mobiler. Annars kan man álltid söka på google. Lycka Till!

CessieB
3

Håller med #1, UR:s teckenspråksmaterial är bäst. Tyvärr går det knappas att lära sig teckna på egen hand. Man behöver någon som ser hur man gör och som kan visa och förklara alla saker som man inte tänker på som  nybörjare. Till exempel hur man gör för att bokstavera tydligt och smidigt med handalfabetet, men också alla sakerna som nämns i teoriavsnitten på UR:s sidor.

Det finns dock många ställen att leta på för att hitta en kurs! Varför kan du inte åka iväg och gå på kurs? Folkhögskolorna har bra kurser på olika tider på året. Både sådana som är kortare och billigare, och sådana som är dyrare och längre. Jag vet inte var du bor, men det går ofta att hitta kurser på närmare håll också. Hörselvården erbjuder ofta TSS-kurser gratis till den som har hörselnedsättning eller om du är släkt eller vän till någon som behöver tecken. De brukar vara genesrösa med vem som får gå. Kurser i Svenskt Teckenspråk finns ibland hos studieförbund eller hos den närmaste dövföreningen.

Jag tolkar det du skriver som att du i första hand vill lära dig TSS. Det vill säga använda tecken men bara som stöd och kunna prata samtidigt som du tecknar. Var inte rädd att prova en kurs i Svenskt Teckenspråk istället om det råkar vara det ända som finns på pendlingsavstånd från dig. Du kommer att kunna använda de flesta av de tecken du lär dig där, men får lära dig lite mer om hur teckenspråkets grammatik fungerar. Det kan vara roligt att känna till, även om du inte använder det i praktiken sedan.

Jag lär mig teckna på grund av min hörselnedsättning, och blir alltid lika glad när det dyker upp fler som man kan teckna lite med. Hoppas att du hittar någon kurs!

Bästa appar enligt mig är TSPLex och Spread the Sign.

geeishaa
0

Tack #1 & #2, anledningen till att jag inte kan åka på kurs just nu är för att jag går sista året på gymnasiet, arbetar mycket, håller på att ta körkort och har hund.. på min tid är väldigt knapp. Går ju på kurs med min hund också, och där försöker vi lära hundarna tecken, (ex, sitt, ligg, stå och stanna) fast utan ord.. och det fungerar faktiskt ganska bra.

Bor i Kristianstad, så kan ju faktiskt kolla med folkhögskolan här, om de kanske har någon kurs där som passar ändå..

Det är ju inte bara praktiskt och bra att kunna teckenspråk, det är så coolt också! Man vill ju kunna prata med alla :)

CessieB
0

Låter stressigt men jättekul! 🙂

Kanske perfekt tillfälle att börja lite på egen hand med webbresurser. Du kan ju alltid hoppa på kurser lite längre fram när det har lugnat ner sig lite. Biblioteken brukar ha dåligt med material, men du kan ju alltid kolla om de råkar ha några språkkurser.

geeishaa
0

#4 Håller på med UR:s hemsida :) så det ska nog gå :)