Annons:
Etikettmeni-rs
Läst 591 ggr
Sajgrad
6/21/19, 8:47 AM

Nyligen diagnostiserad med menieres sjukdom

Hej! Jag är en tjej på 24 år som för drygt ett år sen fick diagnosen menieres sjukdom. Under min högstadietid hade jag mer ofta än sällan yrselanfall och fick vara hemma från skolan, det räckte oftast med att ligga helt stilla med huvudet/ sova i några timmar. Det gjordes aldrig någon utredning. Sen högstadiet och fram till förra året har jag varit helt symptomfri. Har gjort militärtjänst och pluggat på högskolan och allt detta utan några helst problem eller anmärkningar på hörseltest. Förra året hade jag flera yrselattacker och sökte då läkarhjälp, doktorn kom fram till att baserat på mitt hörselprov och symptom är det nog menieres sjukdom. Sen dess har jag gått på regelbundna kontroller och även gjort en MR. Jag är nu inne på min andra kur med arlevert på 5 månader för att bryta ännu en period med många yrselanfall men det måste finnas något annat jag kan göra! Har läst om att man kan spruta in kortison och sätta in rör, någon som har erfarenhet av dessa metoder? Dricker ingen alkohol och tränar 4 gånger i veckan. Under den senare tiden har jag inte kunnat träna pga yrseln och det börjar bli tröttsamt att knappt kunna gå till jobbet på flera dagar

Annons:
Cim92
6/21/19, 9:29 AM
#1

Hej Sajgrad, jag är inte bekant med meniers sjukdom, googlade lite snabbt just nu för att få en uppfattning av vad det handlar om. Skulle spontant föreslå att du utesluter alla mejerier (smör är okej). Så kallade öronbarn brukar bli mycket bättre av att utesluta just mejerier och då problemet yttrat sig i öronen så tror jag det kan vara värt ett försök! Prova två veckor och utvärdera, håll dagbok över vad du äter och hur du mår för att kunna dra paralleller. Lycka till :)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Upp till toppen
Annons: