Annons:
Etikettmedföddhörselskada
Läst 834 ggr
feliciaalina
4/24/19, 8:48 PM

Frågor om otoskleros

Hej!

För ett antal år sen fick jag diagnosen otoskleros. Sen dess har hörseln på framförallt mitt högra öra försämras drastiskt.

Jag lever även med tinnitus på grund av detta som i perioder är otroligt jobbigt för mig. Nu står jag i valet och kvalet om operation på höger öra, vill därför höra åsikter av er som gjort operation (främst er som led/lider av tinnitus).

Har operationen förbättrat/försämrat hörseln och er tinnitus? Jag vill veta allt!

Bästa hälsningar, Felicia.

Annons:
[Wermland]
12/18/19, 11:54 AM
#1

Hej!

Upptäckte jFokus först idag och fick se ditt inlägg. Jag är opererad för otoskleros juni-2019. Har kraftig nedsättning båda öronen. Mest på högra örat både ortosklelos/ledningsfel och inneröra påverkan. Haft hörapparater 20 år och på det höga örat helt döv utan apparat. Aldrig funkat helt bra med apparat på det örat, trots i princip dom starkaste apparaterna genom åren. Mycket besvärande återledningsljud kunde i stort sett inte tugga utan att det tjöt. Svagt ljud också. Svår tinnitus. Lång historia men i korthet togs beslut om operation i år som sagt utfördes juni.  Protes transplanterades in . Operationen gick bra förutom att balansnerven blev påverkad och orsakade kraftig yrsel som gick över efter ca 2 veckor. Läktid 8 veckor. Efter flera återbesök konstaterar läkaren att resultatet utefter förutsättningen inte kunde ha lyckats bättre. Ledningsfelet i mellanörat är helt borta. Det som återstår av hörselnedsättningen sitter i innerörat, vilket gör att jag är beroende av apparat även nu. Har nyligen nu i november fått utprovat ny apparat, och det är skillnad som natt och dag mot före operationen. Nu funkar det med en betydligt svagare allt-i-örat apparat, och jag minns inte när jag ens hört så bra tidigare nån gång.  Det med behov av apparat även efter operationen visste jag om i förväg. När det gäller tinnitus så kan jag ännu inte svara på om det har blivit någon skillnad, för mina besvär varierar kraftigt över tid. Har du mera funderingar så hör av dej så svarar jag om jag kan.

Upp till toppen
Annons: