Annons:
Etikettteckenspråk
Läst 1122 ggr
teafredriksson
2018-12-20 20:00

Vill lära mig teckenspråk (är hörande)

Hej!
Jag har nyligen blivit intresserad "på riktigt" att lära mig teckenspråk. Har tidigare snuddat vid tanken, men det är mer nu som jag verkligen skulle vilja kunna det.

Anledningen är att jag har en återkommande kund på jobbet som är döv och talar med teckenspråk. Märker att både han och jag tycker det är jobbigt att vi inte kan förstå varandra när frågor och funderingar uppstår.
Jag vill gärna ha en möjlighet att tala med alla, oavsett om det är med rösten eller tecken.

Så, till min fundering:

Är det någon som vet någon bra sida på nätet man kan lära sig genom, eller någon som kan teckenspråk och möjligtvis bor i Sundsvall som skulle vilja träffas och lära sig tillsammans?

Har lärt mig alfabetet och typ två enkla fraser, det är det mer djupgående jag skulle vilja gå vidare med.

Annons:
Emki
2018-12-21 00:42
#1

Finns inget universitet eller liknande i närheten som har kurser? Kostar ju dock iofs, men håller man igång så har du ju det med dig hela livet, så kan vara värt. :) Vet tyvärr inga internetsidor eller dylikt, hoppas du får napp någonstans och tycker det är fint att lära sig när man tex jobbar med patienter/kunder. Och säkert mycket uppskattat från deras sida också!

Novachan
2019-01-04 20:59
#2

Det finns en del videos på youtube (tänk dock på att teckenspråk även skiljer sig i olika länder, så svensk teckenspråk är inte densamma som engelsk - vet ej hur lika de är). Minns ej hemsida som vi använde när jag gick teckenspråkskurs… men det finns teckenspråkslexikon (hittade denna vid sabb sökning på teckenspråk: https://teckensprakslexikon.su.se/) Det är inte mycket grammatik, om jag minns rätt, t.ex. så skippar man ord som "är"

Freddinu
2019-04-19 22:49
#3

Hej. Har du hittat något alternativ? Själv är jag hyfsat teckenspråkkunnig men behöver bli bättre. Söker just nu efter någon att öva med via nätet.Typ videosamtal via Skype. Jag har ingen utbildning utan har brukstecknat dagligen i 15 år och skäms att jag inte är bättre på det än jag är.

Upp till toppen
Annons: