Annons:
Etikettakustikusneurinom
Läst 2089 ggr
Jenta
2018-08-12 09:46

MR och CT - orolig för tumör på hörselnerven

Hej! Jag är jätteorolig över mitt hälsotillstånd, hoppas någon har tid och ork att läsa detta inlägg. Jag åkte in till akuten för cirka en månad sedan då jag hade obehagskänslor på min högra sida. Känslan var att jag inte hade samma kraft i hö sida och att jag kände mig yr. Läkarna slog på stora trumman och gjorde både CT och MR av skallen. Ingenting hittades. Jag blev hemskickad utan någon diagnos. Sedan 2012 har jag tinnitus på hö öra. När jag sökte för tinnitusen då frågade läkaren om jag nyligen gjort någon MR. Ja, svarade jag, en MR av hjärnan. Då ansåg läkaren att det inte behövdes göra någon ny MR för hade jag haft någon tumör i örat hade man hittat den då. Saken är den att min tinnitus kvarstår, känner mig yr ibland och det går lite trögare att tryckutjämna hö öra. Min fråga är: totalt har jag gjort två MR av hjärnan (2012 och 2018) och en CT-skalle 2018, finns det någon chans att se om det finns någon tumör i örat med hjälp av dessa undersökningar? Eller krävs det en specialundersökning? Tack för förhand för att ni orkar läsa mitt inlägg. / Bettan

Annons:
Maria
2018-08-12 10:41
#1

En magnetröntgen är en specialundersökning så säger din läkare att man inte hittat något så skulle jag litat på det.

Sedan så kvarstår ju dina problem tyvärr och jag hoppas att man hittar något som underlättar för dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-08-12 10:43
#2

Kan bara säga att jag har ungefär precis samma besvär, utan att man hittat något.

Lycka till! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jenta
2018-08-12 12:01
#3

Men om man gör en MR av hjärnan, ser man då örat också?

Maria
2018-08-12 12:04
#4

Man ser hela skallen så örat kommer med.

Jag har sett mina egna MR-bilder på hjärnan och det är hela huvudet så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jenta
2018-08-12 12:17
#5

Ok, tack för svaren! Känns lite bättre att få bolla dessa frågor. :)

Caeli
2018-08-13 23:07
#6

En tumör på hörselnerven syns på MR. Det gjorde min. Det är så man ställer diagnosen.

Annons:
Jenta
2018-08-20 17:58
#7

Hej! Fast om man undersöker någon och gör så att säga en MR över hjärnan och inte specifikt över öronen, kan man då upptäcka sådana tumörer? Jag menar om söker för diverse symptom och inte specifikt för örat, och att läkarna därmed göra en ”vanlig” MR över hjärnan.

Maria
2018-08-20 18:38
#8

Man får ju med hela skallen på en magnetröntgen och där ingår ju så att säga öronen😉 men för att veta mer specifikt så får du nog ta upp detta med din läkare som skickat remisserna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caeli
2018-08-20 22:32
#9

Men detta är ingenting som sitter i ytterörat, det sitter i örats inre delar och därmed väldigt nära hjärnan. Många små hörselnervstumörer upptäcks av en ren slump då man röntgas av annan anledning tex ett slag mot huvudet. Ett tidigt symptom är också ensidig hörselnedsättning.

Upp till toppen
Annons: