Annons:
Etikettteckenspråk
Läst 1380 ggr
Eda
2018-05-16 09:50

Teckenspråkets dag

I förrgår var det TECKENSPRÅKETS DAG, som firas till minne av ett riksdagsbeslut från 1981-05-14 då det fastslogs att teckenspråk är de dövas förstaspråk. Förr försökte man lära döva och hörselskadade barn att tala svenska och det var förbjudet att använda teckenspråk i skolan. Men det fungerade inget vidare eftersom många inte förstod vad lärarna sade.

På Twitter hittade jag en sajt som lär ut ett teckenspråksord varje dag, bra idé men t.ex. ordet för ”internetanslutning” som var i förrgår tecknades alldeles för fort för att jag skulle hänga med. Se: @allatecken

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
DesK
2018-05-16 10:37
#1

Det finns också appar till smartphones med tecenspråksalfabetet mm

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2018-05-16 11:02
#2

Jag har lånat en bok som heter "Teckenkommunikation GRUNDORDBOK - med illustrationer" av Barbro Magnusson.

Jag har inte hunnit titta så mycket i den än, men den verkar tydlig och bra!

#1 Bra tips med appar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Eda
2018-05-16 17:10
#3

Det finns en 4:e upplaga på denna bok av Barbro Magnusson från 2013, ISBN 9789163734571. Den säljs konstigt nog varken på Adlibris eller Bokus, men går att beställa direkt av författaren,
se: http://www.bam-sprakteknik.se/produkter.htm

På Adlibris och Bokus hittade jag: Teckenparlör Den enkla vägen till teckenkommunikation 460 vanliga ord med bilder, HÄFTAD Svenska, 2008-01-01, ISBN 9789163341441
”Denna teckenparlör är i första hand avsedd för alla som vill lära sej att kommunicera med tecken bland släkt, vänner och arbetskamrater.”
Om den är bra vet jag inte.

Själv gick jag på flera teckenspråkskurser på 1970-talet och hade då en liten grön teckenordbok. Detta beroende på att jag hade hand om flera hörselskadade förskolebarn. Men vad som är jätteviktigt är att man underhåller sina kunskaper. Nu kan jag dessvärre nästan bara alfabetet.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Martin
2018-07-06 13:58
#4

Jag använder SpreadTheSign och TSP Lex som appar på min smartphone. Tycker oftast de funkar rätt bra. Fördel där är också att man kan ställa in hastigheten på videon så att man kan se tecknen lite långsammare.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: