Annons:
Etikettförvärvadhörselskada
Läst 2132 ggr
JennyDevon
2018-03-30 22:30

Hörapparat på natten

Nyfiken om någon här har lyckats hitta en bra lösning för att kunna höra på natten? Min man har en hörselskada från barndomen som nu har blivit mycket värre. Han har fått hörapparater som han försöker vänja sig vid och dom fungerar bra. Han har ett jobb till sjöss som kräver att han hör larm osv även på natten. Han har även ett par nya hörlurar som sitter på benet som funkar jättebra för att titta på TV utan hörapperat i örat. Jag hade kanske tänkt typ ett pannband med någon typ av benförankrad hörapparat? Men hittar inget sånt på nätet. Att sova med sina vanliga hörapparater ger hemsk rundgång och är ju inte så hälsosamt för hans öra så känns inte som ett alternativ men kanske någon som fått det att funka? Hörlurarna sitter i nacken så går inte att sova med. Han har fram till ganska nyligen klarat sig helt utan hjälp så allt är nytt för oss. Tacksam för svar eller funderingar.

  • Redigerat 2021-01-15 18:08 av DesK
Annons:
DesK
2018-03-31 14:14
#1

Din mans audionom bör kunna hjälpa honom att få rätt hörhjälpmedel. Det finns t ex ett slags vibrator som man kan koppla till väckarklocka mm, en sådan har man under kudden, när man sover. Sedan kan man även koppla vissa saker till lampor, som då blinkar när det kommer ett ljud. 

Benförankrad hörapparat, sk Baha, är en hörapparat som fästes på en skruv, som är inopererad i skallbenet. Den ger samma problem med rundgång som en bakom-örat-modell. 

Jag rekommenderar varmt att din man talar med sin audionom om sina behov, det finns många bra hjälpmedel, som de kan tillhandahålla.

(Jag ändrade ordet feedback till rundgång, eftersom det är rätt ord för ljudet som uppstår när hörapparaten blir instängd. Feedback är det jag nu ger dig 🙂 )

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JennyDevon
2018-03-31 17:35
#2

Tack Desiree. Tråkigt att höra att även en sk baha också ger rundgång (skrev fel det heter feedback på engelska). Vi bor i England så super lång väntetid inom vården här men hoppas få mer hjälp snart. Många produkter man läser om på nätet verkar komma från Sverige så tänkte det vore bra att fråga här. Han känner sig helt hjälplös när han inte kan jobba eller ens höra vår lilla dotter när hon vaknar på natten men antar att det delvis gäller att komma till insikt om att han har en grav hörselskada. Tack igen.

DesK
2018-03-31 17:43
#3

Hej Jenny! Så tråkigt med långa väntetider! Förstår att din man känner sig hjälplös. Jag är gravt hörselskadad på det ena örat och lindrigt hörselskadad på det andra örat. Det var jobbigt när barnen var små, de lärde sig dock snabbt att hantera min dåliga hörsel och avsaknad av riktningshörsel. 

Tyvärr vet jag ingenting om hur hörselvården fungerar i England, men här i Sverige är det så att de som är i yrkesverksam ålder oftast får hjälp fortare och ofta även får nyare och bättre hjälpmedel. Håller tummarna för att det är likadant hos er! Ett annat tips kan vara att kolla om det finns privat hörselverksamhet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: