Annons:
Etikettbemötande
Läst 2417 ggr
[VSK]
2016-09-17 17:20

Hur irriterande är inte detta?

Jag har ju som sagt lite krasslig hörsel på höger öra, typ stendöv. Jag har svårt att uppfatta tal i mitt vänstra öra om det går för fort, eller om det är för bullrig miljö. Tex så är det skitjobbigt att köra bil samtidigt som man pratar med nån i passagerarsätet om denne inte pratar högt och tydligt.

Men, när man inte hör så säger man ju oftast va. Om personen man säger va till, inte ändrar sitt tal (till högt och tydligt) utan repeterar samma ord/mening i samma takt och ljudvolym, så tycker jag det kan bli otroligt jobbigt. Iaf om detta sker gång på gång på gång.

Vad tycker du om detta (du som känner igen dig) ?

Annons:
Carmarino
2016-09-17 17:35
#1

Är inte själv hörselskadad, men min mor hörde väldigt dåligt. Har för mig att hon hade ca 3 % hörsel på det ena örat och kanske 30-40 % på det andra.

Min mor tyckte det var pinsamt att fråga om, så om hon inte hörde vad de sa när hon sagt va en gång så låtsades hon att hon hört. Det kunde leda till väldigt mycket förvecklingar, så när jag var med så brukade jag förklara för personen ifråga att mor var hörselskadad, och sedan vände jag mig till henne och upprepade svaret så att hon kunde höra det.  Jag såg alltid på henne när hon inte hade uppfattat svaret, men jag tror jag var den enda i familjen som gjorde det. Övriga familjemedlemmar lärde sig aldrig att hon hörde dåligt.

Anledningen till att jag lärde mig var förmodligen att jag fick vara "övningsobjekt" när min mor gick på läppläsnings- och andra kurser, så jag lärde mig också en del. I början klarade hon sig utan hörapparater, och jag lärde mig att jag skulle vända mig mot henne, höja rösten ett halvt eller ett tonsteg och pratat långsamt och tydligt. Det gick till slut så automatiskt att jag inte ens märkte att jag gjorde det. När hon till slut började använda hörapparater så studsade hon till och frågade "varför pratar du så högt?".🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2016-09-17 17:41
#2

Jag har samma problem som dig ts. Jag hör inget på de högra örat och dåligt på vänster. Och det är ett helvete när vi har möte på fredagar på jobbet i lunchrummet. För då sätter folk på micron så då surrat dessa högt, folk pratar lågt och folk pratar. Helt hopplöst. (Tyvärr hittar inte läkaren nått fel på min hörsel då jag inte hade ett dåligt hörseltest. Men hör ändå inget) Jag brukar mest vara tyst och hoppas på att ingen frågar mig nått viktigt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[VSK]
2016-09-17 17:50
#3

#1

Det är ju som du gör "höja tonen samt prata långsamt" man oftast vill alla skall göra om de känner till hörselskadan. 

#2

Kanske du har knas på nerver du med. Dock så vet jag inte om det ens går att testa nerverna som är kopplade till hörseln.

På tal om hörseltest. Jag gjorde ett sånt där det blev lite väl pinsamt. Jag satt i stolen i det tysta rummet och såg henne via glasrutan. Mer än hennes huvud och en del av överkroppen såg jag inte. Hon fipplade och grejade med nånting.

Hux flux så börjar det pipa och jag trycker på knappen vid varje pip jag hörde. Efter kanske två minuter och en del fundersamma ansiktsuttryck från henne så kommer hon in i det tysta rummet och säger att hon inte börjat testet än. Det var alltså min tinnitus som pep. Så här efteråt så kan jag bara skratta åt det 😃

Oftast så har jag bara brus vid min tinnitus och på höger öra. Ibland, ytterst sällan så tjuter det i höger eller i båda öronen, och då är det sjukt jobbigt. Nån enstaka gång så har det endast tjutit i vänster öra. Det har aldrig brusat i det öra jag hör hyfsat med.

Aleya
2016-09-17 17:59
#4

#3 läkaren som kollade min at-läkare menade att min trumhinna har som slutat röra sig p g a det inte är rätt tryck. Men att blåsa och ha sig har inte funkat. Men dom menade att min behandling med Nasonex skulle lösa allt. (Jag klarade bara 4 veckor då min slemhinna i näsan börjat blöda) Det är som att dom inte tror på att jag hör dåligt. Och klart att jag hör på ett hörseltest då ljudet är isolerat och det är inte en massa ljud runt som låter. Så jag lider med dig. Det är inge kul detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[VSK]
2016-09-17 18:06
#5

#4

Det var väldigt osmart av de att säga att de inte tror på dig. Varför annars skulle du söka hjälp. Förstår de inte att man inte hör när det är bullrigt? Det är ju en sak att höra "nåt" och en annan sak att höra så att man förstår vad som sägs. Ja detta är ganska jobbigt faktiskt.

Aleya
2016-09-17 18:23
#6

#5 precis. Dock sa dom ju att jag inte skulle återkomma. Det var ju bussigt också. Måste jag säga. Men jag har samma problem som dig. Och det är irriterande att folk inte kan prata bättre så man förstår. Eller skita i att värma mat vid möten. Ja ja… jag är nog lite väl bitter när detta ämnet kommer upp. Men bra att du tog upp detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[VSK]
2016-09-17 18:27
#7

#6

När du får kraft och lust, så försök att söka ny hjälp. Jag vet att det tar på krafterna att bli bemött så där. Speciellt när man verkligen behöver hjälp.

[Jens]
2016-09-27 06:55
#8

Jag får hålla med . Tycker det är jättejobbigt att inte höra bra från de som sitter i baksätet när jag kör bil men det har blivit bättre genom åren då jag har satsat stenhårt på att välja en bil som är tystare än vanligt. Det är förstås inte alla gånger det hjälper heller men jag brukar be dem luta sig fram och prata eller att denne person som sitter bredvid fram upprepar det dom har sagt.

Det konstiga är att om jag sitter bak så hör jag nästan ingenting vad de som sitter fram pratar om. Har väldigt svårt att höra det men däremot om jag sitter fram och inte kör så har jag betydligt bättre men då kanske jag koncentrerar mig mer att höra än när jag kör bilen eftersom jag måste koncentrera mig även på att köra bil.

Vid möten i större sammanhang eller utbildningar så försöker jag undvika dem i största möjliga mån för jag missar ofta information om vad som sägs. Jag har flertalet ggr påpekat att de ska välja lokal där det finns hörselslinga men de gör oftast inte det eller så tror de att jag har väldigt bra.

Det är tufft att vara hörselskadad. Ingen förstår hur 'trött' man är efter en arbetsdag och jag försöker förklara för många att hörapparater är ett verktyg och att man får då koncentrera sig ännu mer för att lyssna och väl hemma så tar man gärna av sig dem för att vila.

[Jens]
2016-09-27 06:57
#9

Jag har dock en enda hjälpmedel och det är slinga (bluetooth) till min mobil men nu krånglar den också och det är jobbigt period just nu när hörselcentralen ska utreda varför den inte fungerar. Jag för samtal många ggr om dagen och behovet är enormt stort att ha en fungerande slinga.

[VSK]
2016-09-27 08:17
#10

#8

Eller så får du göra som jag gjorde "förr i tiden". Skruva upp ljudet på stereon så de inte hör vad du säger, sen säger du va hela tiden tills de kopplar 😃

Men visst har du rätt i att det sliter på hjärnan att vara superkoncentrerad hela tiden för att man vill höra. Otroligt elakt att inte välja lokal med hörselslinga om det finns.

adress
2016-09-27 11:35
#11

#9 Det känner jag igen - beroendet av ex streamer. Skaffade 2 uppsättningar direkt - för att inte hamna i den sitsen. Samma med hörapparaterna - 2 stycken klonade - så det finns reserv om ngt händer. Vilket har hänt……. Är helt döv på H öra och 30% på det andra. Använder Bi-CROS system i kombination med ComPilot och TV-Link. Fungerar utmärkt till telefon och mobil. Även iPad och dator/TV. Använder alla dygnets vakna timmar - så det blir en del.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
2016-09-27 16:54
#12

Skrev ett litet 'argt' brev utan att överdriva idag och de skickade en ny idag (bluetooth-slinga á la Comdex) till mig och jag kommer då få skicka den 'trasiga' som kommer gå på garanti så ibland behöver man tydligen vara extra tydlig så att det händer något. 😉 Hör inte till vanligheterna att jag får 'höja rösten' lite.

DesK
2016-10-09 12:48
#13

#12 Tydlighet är bra på många sätt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Aleya
2016-11-10 12:48
#14

#7 jag skrev remiss själv. Och idag ska jag få göra test och träffa läkare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: