Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 4399 ggr
Mariee
9/17/16, 3:59 PM

Brusar hemskt när jag använder telefon med slinga

Jag har en svår hörselnedsättning.

I förrgår fick jag mina nya hörapparater: Phonak Virto V-312  i örat apparater. I går köpte jag Häger Attend Plus bordstelefon.  Det blir ett fruktansvärt surrande, brusande ljud i samband med hörapparaterna. Jag hör inte vad folk säger! När jag använder min trådlösa telefon kan jag inte ha den mot örat eftersom det surrar hejvilt, ungefär som om jag startat en elektrisk borr.

Någon som upplevt det samma eller har något råd att ge?

Annons:
DesK
9/17/16, 4:01 PM
#1

Jag hade samma problem i början med mina hörisar, men det fixade audionomen till. Så ta kontakt med din audionom 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jens]
9/17/16, 4:02 PM
#2

Det låter märkligt när den är avsedd för hörselskadade. Det finns till och med inbyggd hörselslinga. Har du bett andra att lyssna och se om de upplever samma sak eller är det bara när du har T-läge i din hörapparat.

Mariee
9/17/16, 4:04 PM
#3

Tack för bra svar! Jag ska ringa audionomen på måndag.

Mariee
9/17/16, 4:08 PM
#4

Hej Jens! Det spelar ingen roll vad jag har för läge. Jag märker att hörapparaterna själva ändrar sig  till slingläge. När jag  placerar luren lite annorlunda, så plingar det till i apparaterna. Enligt audionomen skulle jag trycka på hörapparaten för att få slingläge, men det behövs visst inte. Hemskt konstigt.

[Jens]
9/17/16, 4:11 PM
#5

Då låter det som problemet ligger på hörselapparaten snarare än telefonen. Bra att du kontaktar din audionom.

adress
9/18/16, 10:52 AM
#6

Ett ganska vanligt problem beroende på inställningar från audionom. Förmodligen störs du även av andra elektriska prylar också - om än inte lika mycket. I mitt fall kan jag inte ha T läge hemma pga all elektronik som stör. Framförallt i vardagsrum. Audionomen justerade T läget. Blev bättre men inte bra. Nu är det bara bluetooth som gäller via Phonak Compilot. Telefon - fast och mobil. Dator och TV. Är så skönt att kunna röra sig i hela lägenheten - och inga sladdar.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Annons:
DesK
10/9/16, 1:01 PM
#7

Mariee har du fått hjälp med din hörapparat?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mariee
10/9/16, 7:23 PM
#8

Jag var hos audionomen förra veckan. Hon hade aldrig hört talas om något liknande.  Hon kollade batterierna och bytte filter. Vi testade min mobiltelefon när jag var där. Hon ringde upp från ett annat rum och jag svarade och allt var  helt normalt. Sedan när jag kom hem ringde jag ett samtal och testade - och det var inga problem.  Jag höll telefonen på olika avstånd från hörapparaten och det blev ingen rundgång mellan de olika programmen. Jag begriper det inte. Telefonen med hörslinga har jag returnerat.  Sånt verkar inte funka för mig överhuvud taget. Jag testade med mina gamla hörapparater och också då hördes ett starkt motorljud och så en svag röst som pratade i bakgrunden när samtalet kopplats fram.

adress
10/10/16, 6:57 PM
#9

#8 Se mitt inlägg #6. Min T slinga fungerade på min uteplats och hos grannen. Väl inne i min bostad - samma problem igen. Numera har jag bara bluetooth och inga sådana problem med " elektriska " fält / störningar. I lokaler utrustade med slinga - säkert inga problem - men då är det optimalt. Hemma är det mycket som kan störa. Micro och wi-fi exempelvis. Fungerar för många - men inte för alla.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Mariee
10/10/16, 8:29 PM
#10

Men när jag använde min trådlösa telefon som inte har hörslinga, då började hörapparaterna av sig själva plinga runt genom de tre programmen jag har; T-läge, normalläge, ute-i-trafiken-läge.  Detta så fort jag hade telefonen på ett visst avstånd från hörapparaten. Ökade jag avståndet försvann rundgången.  Men när jag lyssnar på TV i T-läge fungerar det alltid perfekt.  Du skriver att det är mycket som kan störa.  Kan det också gälla om grannen vägg i vägg råkar ha på någonting som strålar?

Mikron gav jag bort för ett par år sedan eftersom den störde mina förra hörapparater.  Jag köpte  också för ett par år sedan en induktionshäll. När jag knäppte på strömmen, knastrade det vilt i hörapparaterna och jag höll på att svimma.  Fick snabbt lägga mig ner på golvet.

Phonak Compilot låter som en bra lösning. Men det är väl dyrt?

[Jens]
10/10/16, 8:46 PM
#11

Men jösses det måste väl ändå vara fel på hörapparaterna!

Mariee
10/10/16, 9:04 PM
#12

Jag testade igen. Nu tror jag mig veta vad som hände.

När jag håller telefonen alldeles mot hörapparaten så plingar det till när ljudet plötsligt hörs i båda hörapparaterna. Rör jag sen lite  på telefonen, surrar det högt i ett visst läge. Tar jag bort telefonen från hörapparaten, plingar det till när ljudet återigen hörs bara i den ena apparaten.  Det är kanske  som det ska eftersom jag bara behöver  trycka på  knappen på den ena hörapparaten för att byta program i båda.

[Jens]
10/11/16, 6:12 AM
#13

När det plingar till så är det ett program i din hörapparat som startar vilket den ska göra om den ska gå över till T-läge. Frågan är om man vill ha det per automatik? En annan fråga är om den går över till T-läge eller till något annat program du har i din hörapparat.

Själv har jag hörapparat för många program men valde bort alla förutom T-läge för jag är inte intresserad av flera program som man måste klicka sig fram för att få fram ur hörapparaten.

Tycker du ska ta upp detta igen med din audionom. Ge inte upp för allt ska vara perfekt innan du lämnar ditt ärende med din audionom. Jag själv har ett par saker som jag skulle ha tagit upp innan jag lämnade mitt ärende med audionom och det stör mig. Jag har dock inte tagit upp det igen vilket jag borde göra.

Annons:
Mariee
10/11/16, 10:18 AM
#14

Den 20:e ska jag tillbaka till audionomen. Då har jag haft hörapparaterna i 5 veckor. Jag har ingen automatik i hörapparaterna. Det är meningen att jag själv ska klicka fram önskat program. Jag har Phonak Virto V 312 (90) i-örat-apparater. Jag ska ta upp allt det här  med audionomen  när jag går dit nästa vecka.

[Jens]
10/11/16, 5:14 PM
#15

Den första digitala apparaten jag provade hade en manick vid sidan av men jag blev inte vän med manicken. Jag glömde den alltför ofta.

adress
10/12/16, 9:17 PM
#16

#10 ComPilot är ganska dyr - men värd vartenda öre. Skulle inte klara mig utan. Priset beror ju lite på din situation. Det är ju ett hjälpmedel - som man kan få genom Landstinget - Arbetsförmedlingen eller F kassan. Beror som sagt på. Jag fick den ena genom mitt Landsting - och köpte den andra själv. Behöver 2 stycken. https://www.phonak.com/se/sv/hearing-aids/tillbehor/phonak-com-pilot.html

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Upp till toppen
Annons: