Annons:
Etikettvemärdu
Läst 1878 ggr
[VSK]
2016-09-14 18:35

Döv utan fysisk skada

När jag var barn så hade jag otroligt bra hörsel. Mitt högra öra hade bättre hörsel än det vänstra örat. Nån gång i tidigt tonår så började jag att tappa hörsel på höger öra. Jag vet inte hur jag skall gradera denna hörselskadan, men den blev successivt sämre ju äldre jag blev.

För kanske 10 år sen så började jag få problem med krampande muskler. Ibland så kunde jag bara gå max 20 meter åt gången och sen fick jag stå still och vänta tills musklerna fått syre nog så krampen släppte. Sen gå ca 20 m osv.

Vid denna tidpunkt så började jag att må illa varje dag. Typ kräknödig. Denna må-illa-tid var ungefär 4 månader, och under den tiden så försvann det mesta av hörsel jag hade kvar i mitt högra öra.

Jag har gjort diverse undersökningar och ingenting är fysiskt skadat i örat. Man tror min hörselskada beror på skadade nerver i nacken (Whiplash). Själv så vet jag inte vad jag skall tro, om mitt illamående hade nåt med detta att göra eller inte. Dock så har läkare frågat om jag mått illa under tiden min hörsel försvann (när vi pratat om det).

Jag uppskattar att jag kanske kan ha max 5% hörsel kvar i mitt högra öra, men jag kan inte uppfatta orden, utan bara ljud om de är höga.

Hörselapparat har jag provat men lämnade tillbaka den, då den inte hjälpte mig ett smack. 

När jag ligger i sängen eller på soffan och har huvudet i ett specifikt läge så  kan jag höra i mitt högra öra, men då örat är mot kudden så hör jag väldigt dovt. Ingen skillnad då om jag skulle jämföra båda öronen om kudden är tjock.

Är det nån här som känner igen sig med att tappa hörseln vid långvarigt illamående?

Annons:
DesK
2016-09-16 07:01
#1

Detta är en rätt invecklad fråga, men jag ska försöka svara vad jag tror. Det här med krampande muskler skulle kunna vara någon form av s k fönstertittarsjuka, men då borde det inte ha gått över av sig själv.

Ang illamåendet, så undrar jag om du minns om du hade balansproblem och yrsel under den tiden? 

Att skadade nerver i nacken kan ge en hörselskada har jag aldrig hört talas om, men det kan mycket väl vara så. Vi som har hörselskador lever ju tyvärr rätt så tyst med dessa.

Hörapparat fungerar tyvärr inte som glasögon, dvs när man har fått den så får man inte direkt normal hörsel. Det tar tid att lära sig att leva med hörapparat och det krävs oftast ett antal justeringar av apparaten hos en audionom.

Troligen hör du mer än bara 5% på ditt dåliga öra, men det är din upplevelse som är viktig. Du borde kunna få mer hjälp.

Till sist, så är det svårt att veta om det var illamåendet som gjorde att du fick din hörselnedsättning, eller om det var något annat. 

Är det någon annan här som möjligen kan ge VSK lite fler infallsvinklar på problemet?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[VSK]
2016-09-16 11:12
#2

Fönstertittarsjukan har jag aldrig hört talas om. 

Ja balansproblem och yrsel har jag varit drabbat av länge. Balansproblemet har jag haft så länge jag kan minnas. Kan inte bli sjösjuk tex.

Kan ge ett exempel. 

Jag och min plastbrorsa hade hyrt fiskeguide på Öland för många år sen. En riktigt fiskebåt alltså. Det var många andra med på denna fisketur/guide. Vi skojade lite och jag sa till plastbrorsan att nu kommer du bli sjösjuk. Inte då sa han, för han kunde inte bli sjösjuk.

Båten åkte ut till fiskeplatsen. Minns inte men det tog minst en timma att åka dit vid normala vågor och vind. Vi hade gått fram till fördäck och satte oss där och fipplade med fiskesakerna och förberedde de. Vi frågade kaptenen om det var okej och det var det så klart, men han varnade för att där är värsta platsen pga vågorna.

Efter ca halvtimmen så försvann plastbrorsan för han skulle gå ned till de andra men skulle komma tillbaka. Det blåste rejält och båten gångade så stod man vid relingen på sidan så kunde man nästan nå vattnet. Det gick kanske en halvtimma och jag undrade vart plastbrorsan tagit vägen. 

Jag går ned för att se vad han pysslade med. Alla, precis alla, utom jag och kaptenen var sjösjuka. Del flesta kräktes, inkl min plastbror (som inte kunde bli sjösjuk).

Har man dålig balanssinne, som inte kompenserar vågorna, så blir man inte sjösjuk. Hoppas detta svar duger gällande min balans 😃

Yrsel har jag till och från. Kan inte förknippa det med nåt som kan påverka det. Just nu har jag ingen yrsel.

Hörapparaten justerades på plats. Var där ganska många ggr. Men jag kunde aldrig höra nåt hörbart prat. Hög volym i apparaten gjorde att jag kunde höra ljud, men mer än så var det inte. Prat lät inte som prat. Det var oidentifierade ljud/störningar bara.

Jag vet så klart inte om det var illamåendet som gjorde att jag tappade det sista av hörsel jag hade, men det var samma tillfälle, samt de frågade om jag mådde illa vid tidpunkten då jag tappade sista hörseln.

Jag tror till 100% att det är nervskador pga whiplashen som gör detta. Som jag skrev så kan jag få tillbaka hörseln vid speciella vinklar när jag ligger ned. Kanske glappkontakt nånstans på nåt vänster.

De har inte gjort nån uppföljning av mig. Kanske jag får ringa och boka tid då det är några år sen jag var där sist.

Tack för svaret 🙂

[Jens]
2016-09-17 16:09
#3

Tycker DesK har svarat på det mesta men jag har ytterligare en fråga och det är om du har börjat lära dig teckenspråk? Det är ett otroligt bra stöd när man har nedsatt hörsel. Jag själv behöver inte det stödet men ville lära mig ändå vilket jag gjorde och kan det väldigt bra. För 20 år sedan kunde jag det flytande utan några som helst problem med tiden så träffar jag inte på mina vänner så ofta längre och därav tappar jag teckenspråket.

Du kan även be dina närmaste att gå med på kursen för det är verkligen inte svårt att lära sig. Det är inte som att lära sig engelska utan mycket mycket enklare.

[VSK]
2016-09-17 17:06
#4

#3

Nej jag har inte det, men skall jag vara riktigt ärlig så har tanken funnits i många år. 

De enda tecken jag kan, är väl inte så lämpliga att visa här 😃

DesK
2016-09-17 17:11
#5

Jag har också funderat på att lära mig teckenspråk 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[VSK]
2016-09-17 17:12
#6

👍

Annons:
[Jens]
2016-09-17 17:15
#7

Haha! Men lär dig teckenspråk. Du kommer på så sätt även träffa nya människor om du så önskar från kurserna och även efter eget initiativ. Man känner sig verkligen befriad när man behärskar teckenspråk och att sina närmaste kan det också för det underlättar verkligen vardagen för er själva.

All tecken är så logiskt när man tecknar tycker jag. Man förstår innebörden varför just det tecknet skall användas. Ta tag i det och lär dig och glöm inte dina närmaste!

Viktigt att ha med så många man kan. Nu tror jag du har talet kvar men att förstå vad andra säger är det svåra i många avseenden.

Tråkigt att det inte fungerar med hörapparat. Själv råkade jag ut för detta och ingen kunde hjälpa mig och då menar jag audionomer. Jag kämpade i flera år för jag hade analoga hörapparater tidigare och de tillverkades inte längre och skulle gå över till digitalt och det var där problemet uppstod. Efter några år så var jag beredd på att lägga hörapparaterna på hyllan men då fick jag träffa en expert i Borås som utan diagram och allt annat i testväg tog fram en hörapparat och sa att det skulle passa mig. Jag tänkte - Inte en gång till !

Så blev det inte utan det blev en lättnad. De funkar inte till 100% lika bra som de tidigare men ca 95% dock. Finns vissa miljöer som jag undviker som jag inte behövde göra tidigare.

[VSK]
2016-09-17 17:25
#8

#7

Oftast när man har dålig hörsel så har man nån form av fysisk skada på trumhinnan och/eller det innanför. Allt detta är helt hos mig. Inga fysiska skador alls. De misstänker nervskada (pga whiplash) så inte ens en hörapparat för en miljon kronor hade hjälpt mig.

Iofs så undrar jag om jag inte skulle höra grannen spela fiol 🤔😃

Carmarino
2016-09-17 17:39
#9

#8 Beroende på hur bra grannen är på att spela fiol så kan det ju ibland vara lite av en välsignelse att inte höra. 😉

Min hörselskadade mor sa ofta "nu stänger jag av öronen ett tag", när det var för mycket ljud runtomkring. Hon sov sig igenom de mest högljudda åskväder. För att inte tala om nyårsaftnarna. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2016-09-17 17:41
#10

#9

Eller snarkande personer 😃

Carmarino
2016-09-17 17:50
#11

#10 Ja, min far var en otroligt högljudd snarkare, och när min mor fick kollat hörseln förklarade det en hel del som vi undrat över - nämligen hur kunde hon sova bredvid honom hela natten. 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2016-09-17 17:54
#12

😂

DesK
2016-10-09 13:08
#13

Jag har rätt ofta nytta av min ensidiga dövhet, t ex när jag ska sova och det är oväsen runt omkring 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[VSK]
2016-10-09 13:15
#14

#13

Som snarkningar?  😃

DesK
2016-10-09 13:20
#15

#14 Japp 😃 Zaki drar riktiga timmerstockar ibland 🐶 🤪

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[VSK]
2016-10-09 13:30
#16

🙂

Upp till toppen
Annons: