Annons:
Etikettallmännt-övrigt
Läst 7239 ggr
[Jens]
2015-09-14 05:50

Kvalité på batterier som man köper?

Vi köper ju batterier till våra hörapparater men hur är de egentligen? Är det bra kvalité på dem vi köper? Jag har köpt flera olika märken men just dessa från Duracell är de som ger bäst ljud tycker jag men hur vet jag det?

Duracell Activair, Hearing Aid, 312, 1,4V Zinc Air, 180mAh.

Hur vet man vad som är bäst?

Annons:
[T-Johan]
2015-09-14 09:25
#1

Kvalité på batteri…..det beror lite på vad man är ute efter. Ofta är det att batteriet ska räcka längre. Det man mäter är spänningsfallet över en last. Spänning som en funktion av tiden, för en given last, skulle man lite akademiskt säga. Jag har sett en sådan utredning gjord av en märkesoberoende leverantör av batteri till hörapparater. Och hans/hennes mätningar visar att det är skillnad på batteri och batteri. Kontentan av utredningen var att nästan alla batterier håller lika länge, eller nästan lika länge. Men att spänningen på vissa batterier sjunker initialt mer än andra. Om detta kan påverka ljudkvalitén ska jag låta vara osagt.

[T-Johan]
2015-09-14 09:45
#2

PowEar heter leverantören. Och går man in på deras hemsida kan man läsa om deras mätningar.

adress
2015-09-14 10:49
#3

Det har ju skrivits en del om det i denna tråd sedan 2013. Känns inte meningsfullt att starta en ny tråd i ämnet. - tycker jag. 😇 http://horselskadade.ifokus.se/discussions/52b207c38e0e74440c0010fe-kopa-batteri-var?participating-1

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
2015-09-14 15:25
#4

Jasså, tycker dock att den andre är lång och handlar mest om att köpa batteri och inte om kvalite och det var därför jag skapade en ny tråd men nu vet jag hur det ligger till.

adress
2015-09-14 22:43
#5

Den är ganska lång - det håller jag med om. Vi har även diskuterat vilka batterier som är bäst till vad. PowEar har ju även ett diagram om det. Med tanke på längden på tråden - kanske man tänka sig - samma förfarande som Akustikusneurinom . Den är flera hundra inlägg - varpå man nu är uppe # 4 - för att det inte skall bli lika jobbigt - för dom som inte orkar läsa allt. Det händer ju också en del på det området - får man hoppas. Exempelvis förbudet mot kvicksilver - som kommer att stuva om en del bland leverantörerna - som jobbar mot Sverige och EU. Batterier 2 exempelvis är ett förslag till moderator. 😇

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
2015-09-15 06:11
#6

Jag ser att de har diagram som berättar hur deras batterier är till förhållande till andra men jag har dock inte kunnat hitta info om vilka batterier de testar? Nu är det tidig morgon så jag kanske är för trött för att kolla mer noggrant ? 😉

Annons:
Bosse_A
2015-09-15 06:46
#7

Jag har haft hörapparater i minst 10 år. De senaste åren har jag apparater från Siemens och till dessa  använder jag uppladdningsbara batterier. Detta är mycket smidigt. Jag sätter hörapparaterna i laddaren på kvällen och på morgonen är batterierna  uppladdade. Dessutom har hörapparaterna blivit upptorkade. Det förvånar mig att inte fler använder uppladdningsbara batterier då detta är positivt för miljön och så oerhört bekvämt och billigt.

[T-Johan]
2015-09-15 09:03
#8

Uppladdningsbara batterier? Dom har just dom fördelarna som Du beskriver. Men man ska vara medveten om att dessa "batterier" åldras och uppladdnings prestandan sjunker med tiden (tyvärr ). Men vist dom är betydligt bättre än för 10 år sedan. Man ska alltid kolla på möjligheterna och kostnaden för att få dessa batterier utbytta. För förr eller senare är man där. Försäljare argumenterar ofta att dessa batterier räcker hela produktens livslängd. Den livslängd försäljaren talar om är komersiell livslängd. Medan vi tänker teknisk livslängd. Vanliga batterier utvecklas också. Och är svårslagna när vi talar om att lagra och ge energi. Angående PowEar så är det ganska lätt att på köksbordet repetera deras uppmätning. Så jag tror inte dom fejkar eller försöker "knasa oss".

Bosse_A
2015-09-15 10:32
#9

Enligt T-Johan:

"Man ska alltid kolla på möjligheterna och kostnaden för att få dessa batterier utbytta. För förr eller senare är man där.

Försäljare argumenterar ofta att dessa batterier räcker hela produktens livslängd. ."

Givetvis har jag uppladdningsbara reservbatterer och även vanliga batterier liggande. De uppladdningsbara fungerar i upp till 1 år och kostar 100 kronor styck. När vi är ute på utomladssemestrar tar jag inte med laddaren utan använder då engångsbatterier. När man tar ut de laddningsbara för förvaring är det viktigt att de är fullt uppladdade innan de läggs undan.

Flera fabrikat har uppladdningsbara batterier. Det är den nedersta modellen jag har

http://www.horselexperten.se/hoerapparater/laddningsbara-hoerapparater-nyhet.html

adress
2015-09-15 19:23
#10

Men det kräver väl speciella hörapparater ? Kräver väl att apparaten är gjord för uppladdningsbara från början. Eller finns det uppladdningsbara knappcellsbattriet? Någon nackdel brukar det finnas i det " finstilta ". Framtiden borde ju gå mot uppladdningsbart - men i så fall i det ordinarie storlekarna av hörbatterier - och inte låst till en specifik hörapparat.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Bosse_A
2015-09-15 20:07
#11

adress -   i så fall i det ordinarie storlekarna av hörbatterier

I mitt fall använder jag storlek 312 till mina hörapparater och de har samma storlek som de uppladdningsbara. Laddningen sker när batterierna sitter i hörapparaten så hörapparaten måste vara anpassad till laddningsstationen.

adressNågon nackdel brukar det finnas i det " finstilta ". 

Är det så att de som använder hörapparater är misstänksamma mot ny teknik med nya möjligheter som göt livet bekvämare för oss med hörselnedsättning?

Det kan också vara så att hörselskadade inte känner till att man kan få apparater med uppladdninsbara batterier och auidionomen kanske inte föreslår en sådan modell heller. I Älvborgs län betalar vi 100 kronor per besök på hörselmottaganingen och hörapparaterna är gratis. Om man vill använda uppladdningsbara batterier så kostar de 100 kr styck och laddaren 1000 kronor, så det är kanske där skon klämmer.

[Jens]
2015-09-15 20:33
#12

Powear test visar inte vad jag kan se vilka de gör tester på. Vilka märken använder de i testet?

[T-Johan]
2015-09-15 20:45
#13

Jag kanske missförstånd Er angående uppladdningsbara batterier. Jag hade min rakapparat i minnet. Men vist de, det vanliga standard batterier typ uppladdningsbara. Det kan säker vara en möjlighet.

Annons:
[Jens]
2015-09-16 19:30
#14

Jag skickade en fråga till PowEar för jag ville gärna veta vilka batterier de tester gentemot sina egna och det var som jag misstänkte. Det var inte de 'välkända' märkena som jag förstår det. Så här svarade de mig: rayovac cochlear mercury free power one implant plus hearclear eunicell seiden Energizer iCellTech rayovac känner jag till och har hört gott om. iCellTech känner jag till och de har inte fått så lysande betyg.

adress
2015-09-17 00:17
#15

Energizer är ju stora också. Fick man på Apoteket förr. Kvaliten vet jag dock inget om. Diffen på alla batterier jag provat är 2-3 timmar innan dom varnar. För min del så marginellt - eftersom jag änd byter var 4:e dag. Så numera kör jag dom kvicksilverfria från PowEar. Bra pris och snabb leverans. Största skillnaden får jag om jag tar av klisterlappen 5-6 minuter innan jag stoppar i dom i apparaten. Då startar man i alla fall med full laddning. 😴

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
2015-09-17 06:00
#16

Så de kvicksilverfria från PowEar är bra. Du tar bort klisterlappen på dessa batterier och sätter dit dem och har dem i 4 dagar. Misstänker att du har batteristorlek 312?

Själv så räcker mina batterier i ca 2 veckor och ger mig en varning när det är dags för byte.

[T-Johan]
2015-09-17 14:54
#17

Det som är liter lurigt med batteriernas varumärken är att det är få tillverkare. Men batterierna sorteras först och sedan förpackas dom med olika varu namn. En poäng med deras mätning är att dom verifierar att deras egna är av bästa kvalité oavsett kända eller okända varumärken. Givet vis finns det välkända märken som är lika bra som PowEar. Men då kan dom redovisa det på motsvarande sätt. Det är inget PowEar är intresserad av. I och med att PowEar visat att ( om vi vänder begreppen ) det finns betydligt sämre batterier, så är det en klar fördel för PowEar.

adress
2015-09-18 00:31
#18

#17 Jens Jag tar den klisterlappen - oftast bara på den ena apparaten - eftersom DN andra apparaten klarar 4gg så lång tid på ett batteri ( 4 resp 16 dagar). Gör något annatunder 4-5 minuter. Diskar - borstar tänderna. Närtiden gått stoppar jag in det i batterifacket i apparaten. Klisterlappen hamnar på väggalmanacka -som en påminnelse hur kort tid dom räcker. Varning innan batteriettar slut - 2 pip signaler för V och 4 signaler för H Skall jag iväg någonstans byter jag batteri utan att vänta på pipet . Det skiljersom jag skrev 2-3 timmarmellan gångerna. Så är det rätt dag byterjag oavsett. 😇

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Ante H
2018-04-09 17:03
#19

Ser att frågan om laddningsbara batterier och hörapparater behandlats ovan. Någon som testat? Hittade detta på nätet

http://eartech.se/horapparater/laddningsbara-horapparater/

Är väldigt nyfiken på att gå över till laddningsbara hörapparater.

VK123
2018-09-28 13:51
#20

Är det nån som testat laddningsbara Z-power?

Annons:
DeKÅ
2020-06-12 17:13
#21

Idag med hörapparater som använder Wi-Fi/bluetooth så är Rayovac de absolut bäst och driftsäkraste. Har testat det mesta.

Upp till toppen
Annons: