Annons:
Etikettutanförämnet
Läst 2453 ggr
bilarna3
4/13/15, 10:24 PM

försäkringskassan

Blev av med mitt jobb pga arbetsbrist. Har lönebidrag.  Fick andra arbetsuppgifter jobbar 50% administrativt o 50% lokalvårdare. Arbetsgivaren tvingade mig fortsätta med städning.  Efter ngr  år tvingades jag sjukskriva mig pga ryggproblem.  Har varit ett avstämningsmöte  där arbetsgivaren säger finns inget administrativt jobb på heltid o väntar sig att jag ska fortsätta med städningen efter sjukskrivninge. Det är fortfarande under utredning.  Min fråga är kan man tala om för försäkringskassan att man trivs inte/mår dåligt på jobbet och fråga om hon kan lotsa mig till arbetsförmedlingen för att jobba hos en annan arbetsgivare trots att jag fortfarande är sjukskriven eller ska jag vänta till jag är frisk i ryggen?  (Jag har förstått att rehabilitering innebär att man ska tillbaka till samma arbetsgivare o städning klarar jag inte.) Är det någon som har erfarenhet av detta?

Annons:
[Jens]
4/14/15, 5:38 AM
#1

Självklart kan du prata med försäkringskassan. I vissa kommuner så finns det samarbete mellan arbetsförmedlingen och försäkringskassan. Tråkigt att det har gått så illa för dig men jag hoppas det blir bättre för dig i framtiden.

adress
4/22/15, 1:10 PM
#2

Ta kontakt med F-kassan och arbetsförmedlingen. När det gäller lönebidrag gäller verkligt strikta regler för arbetsgivaren. Dessutom brukar det vara tidsbegränsat. Anledningen till lönebidrag är ju " dina handikapp. Då kan inte arbetsgivaren ge dig arbetsuppgifter du inte klarar av. Det är ju poängen varför lönebidrag utgår. Du skall ha marknadsmässig lön och försäkringar. Precis som vilken anställ som helst. Många känner sig utnyttjade vad gäller lönebidrag - och så skall det inte vara. Du skall ha lön och förmåner som alla andra. Skillnaden i normal lön - det är det som ersätts till arbetsgivaren med lönebidrag. Hörs på ordet. Stå på dig och lycka till.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Upp till toppen
Annons: