Annons:
Etiketttinnitus
Läst 2097 ggr
Kaersten
2015-02-10 17:59

Tinnitusgubbe

Jag är en sån "Tinnitusgubbe" och det började i lumpen när en kamrat avfyrade sitt vapen (Ak-4) på ganska nära håll innan jag hade fått på mig hörselskydden under en skjutövning . Kommer ihåg att det kändes som man fick en kyrkklocka i huvet som inte slutade att ringa utan fortsatte med en konstant ton. Det gjorde alltså fysiskt fruktansvärt ont till att börja med och sen blev jag som bedövad. Efter ett tag gick det över och i ungdomen tänkte man att det kanske inte var så farligt. Senare i livet har det vuxit fram en väldigt hög ton som jag har kollat ligger i kanten till det hörbara, ca 9 kHz. Som när man lyssnade på AM-radio, ni som levde då :)
Väldigt tröttande och ibland brölar det ordentligt som när man är trött, stressad och tonen blir högre och hamnar närmare talfrekvenserna och man inte kan koncentrera sig på vad folk säger. Någon som känner igen sig?

Annons:
Nooon2
2015-02-18 18:53
#1

Någon så´n hemsk tinnitus har jag inte. Det susar alltid och någon gång en konstant ton i ena örat. Det andra är tack och lov tyst. Suset håller medelvolym eller mer hela tiden beroende på dagsformen och vilken ljudmiljö jag vistats i. Efter att ha varit där det är mycket ljud, som i torkrummet i tvättstugan eller inne på stan (storstad) så blir det jobbigt högt.
Jag är ny på det här med hörapparater och läser på så gott jag hinner - jag har läst om att det finna apparater som har en funktion för att maskera tinnitus. Kanske det vore något för dig? Jag har tyvärr ingen aning om hur det fungerar. Jag har också fått höra att bara det att få hjälp med hörandet av hörapparaten brukar kunna minska tinnitusen genom att man fokuserar mer på riktiga ljud och "glömmer bort" sin tinnitus. Jag provar just nu min första apparat och har hittills inte märkt att det skulle vara så  men hoppas på att det blir så småningom.
Suset har jag som sagt alltid. Tonen kommer ibland. Förut, när det jobbiga tonen kom så, skyndade jag mig alltid att "tänka bort" den. Jag vet - bara flum… men för mig funkar det! Jag koncentrerar mig (alltså tvärt emot de råd hörselvården gett mig om att jag ska distrahera min hörsel och inte tänka på tinnitusen) och tänker att jag bara hör suset och att tonen inte finns… och så tonar den bort. Oftast.  Inbillat eller inte så kan jag i alla fall göra mig av med tonen. Suset klarar jag inte att göra mig av med. Numera bryr jag mig  jag inte alltid om att få bort tonen när den dyker upp. Jag kan inte säga att det är för att jag börjat vänja mig. Snarare beror det på resignation - suset (som är ganska högt även när det är som lägst) är ändå alltid där. Tinnitusen är störig och jobbig. Varje dag önskar jag att jag inte hade den. Tystnaden är en lyx jag förlorat.
Jo… nädå - det är inte så… Livet går vidare på ett rätt trevligt sätt ändå! Tinnitusen är inte allt…. men visst vore det så skönt om man kunde slippa den.

adress
2015-02-18 21:07
#2

Med hörapparater kommer din tinnitus kanske tom att försvinna. Så blev det för mig.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Upp till toppen
Annons: