Annons:
Etikettbemötande
Läst 2952 ggr
Nooon2
1/31/15, 2:10 AM

I arbetslivet?

Hej! Min värld har blivit alltmer i mono de senaste åren. Jag har nu en grav hörselnedsättning på "skräpörat" - kurvan visar som värst på 80db. I skräpörat har jag också brus/sus-tinnitus. Ibland kan det få sällskap av lite tjut… usch. Jag är dessutom lite ljudkänslig. Det är under utredning och en hörapparat är på ingång. Det har pratats om att en operation ev. skulle kunna ge en förbättring. …men man vet ännu inte om det kan vara aktuellt.
Det här är en lite blandad fråga. Hoppas jag lagt den i hyfsat rätt grupp.

Jag ska träffa en audionom på arbetsförmedlingen. Vad kan jag behöva tänka på inför det? Jag har sagt att telefonintensivt jobb och miljöer med många ljud inte är någon bra idé men mer då? Jag antar att de förväntar sig att jag ska veta mina begränsningar och berätta för dem vad jag behöver. Jag vet ju vad som fungerar och inte fungerar just nu men med hörapparaten…? Hur fungerar det att ha ett arbete med telefonkontakter? Hur fungerar det att arbeta i kontorslandskap? …eller vill man ha ett eget rum för att inte bli helt slut i huvudet?
Hur reagerar arbetsgivare? Vad säger ni som söker jobb till dem på en intervju angående hörselskada och ev. extra behov?
Hur tänker ni som anställer?

Tacksam för alla svar!

Annons:
CessieB
2/3/15, 9:41 AM
#1

Man lär sig allt eftersom. Du får prova dig fram lite och se vad som funkar för just dig. Den som kommer från AF brukar kunna massor och kan ge tips baserat på hur det ser ut på arbetsplatsen. Han/hon har ju träffat många med olika nedsättningar och sett hur det fungerar på olika platser. Jag brukar vara ganska uppriktig och konkret när jag träffar nya arbetsgivare. Om man får negativa vibbar är det enklast att söka sig någon annan stans. Oftast vill arbetsgivare väl, men har ingen kunskap om hörselnedsättningar.

Nooon2
2/18/15, 5:45 PM
#2

Hej! :) Ursäkta, jag har inte vait inloggad på ett tag. …men nu är jag här! Tack för svaret CessieB! Jag har gjort precis som du sa och folk vill gärna hjälpa och du har också rätt i att de i de flesta fall vet väldigt lite om hörselnedsättning. Precis som jag! ;). Jag har en tid hos arbetsförmedligens audionom. Det ska bli spännande att höra vad hon/han/hen kan ge för tips. Fram till dess så övar jag mig och provar så många olika situationer jag kan med min nya hörapparat. Det krävs lite intrimning - både av mig och apparaten.

adress
2/18/15, 9:16 PM
#3

@Noon2. Telefonintensivt jobb är inget problem med rätt utrustning - som jag skrev till dig på en annan avdelning. Snarare tvärt om.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Nooon2
3/5/15, 12:12 PM
#4

@adress: Tack igen för tipsen och pepp (i den andra avdelningen). Jag tycker att jag borde skrivit svar här också. …men med lite teflon i tanken så halkar man iväg. Ursäkta.
Jag har pratat med arbetsförmedlingen  och deras audionom och varken de eller jag tycker att ett telefonintensivt jobb är en bra idé för mig. Själva hörandet går ju att fixa med teknik… men ljudkänsligheten är där ändå. Jag tål visst ljud - det måste inte vara jättetyst.  …men det kan bli för mycket.
Jag hoppas lite på att det går att ställa in hörapparaten så att den ger mjukare ljudtoppar. ..men mitt hörande öra har tyvärr inga sådana inställningsmöjligheter ;) . Jag har läst om att de flesta som är ljudkänsliga blir mindre ljudkänsliga med tiden. Det har jag tyvärr inte märkt av trots att jag gör som man ska och försöker att inte akta mig för normala ljud om så långt jag bara klarar av att stå ut. Min bästa liknelse  är att det blir som när man ofrivilligt blinkar hela tiden när det blåser sand/damm ute. Det är svårt att se med sand i ögonen eller när man blundar. Jag får svårt att höra. Somliga har starkare röst och andra mjukare. Det är inget fel på endera… men mitt hörande tror det. :/

Upp till toppen
Annons: