Annons:
Etikettbemötande
Läst 7896 ggr
kurtus
2013-08-21 20:07

Pratar lågt

Hej, jag får hela tiden höra att jag pratar så himla lågt. Jag tyckte förut att det var otroligt irriterande när någon bredvid mig hade pratat jättelågt inför en grupp, sen när det var min tur höjde jag rösten högre än den innan, men då plötsligt börjar alla ropa "högre!" Det är liksom inget roligt att berätta nåt då. Dessutom trodde jag att folk gjorde så för att dom tog förgivet att jag var blyg och därför pratade lågt. Bara för att jag inte är så utåtriktad. Men grejen är att alla säger det, men jag märker det inte själv. Jag tycker jag ibland pratar högre än vissa andra som ingen klagar på. Jag undrar om det är så att jag sänker min egen röst till den nivån som jag tycker alla andra pratar i, men de egentligen pratar högre. Men när man söker på google står det bara att hörselskadade brukar prata för högt för att de inte hör sin röst, jag hör min egen röst och tycker detta är skumt. Finns det någon som vet om detta kan bero på hörseln eller om det är nåt annat? Eller har varit med om samma sak? Jag har funderat på det ett tag nu…

Annons:
Gronstedt
2013-08-21 20:11
#1

Det kan bero på ditt tonläge också. Min röst har ofta ganska exakt samma frekvens som bakgrundssorlet, och då är jag svår att höra hur starkt jag än låter.

CessieB
2013-08-22 07:50
#2

Visst skulle det kunna vara så att du talar tystare än du tror. Att hörselskadade skulle tala högt kommer nog främst från hur det är utan hörapparat. Det blir nog alltid svårare att bedöma volymen hos sig själv om man har en hörselskada. Två förslag: 1) kolla med din audionom/hörselpedagog. De träffar dig regelbundet och bör kunna ge en objektiv bild av ljudstyrkan i din röst. Dessutom kan de ge tips om det nu visar sig att du talar lite tyst. 2) Spela in ett samtal mellan dig och tre-fyra andra personer. Om du lyssnar på inspelningen kan du också lättare se om det är någon skillnad eller inte.

kurtus
2013-08-22 19:25
#3

Hm.. Det kan ju bero på det där med tonhöjd.. Det var en bra ide att spela in, det är nog det ända sättet att jämföra

Lyckis
2013-10-07 01:53
#4

Hej! Jag har en hörselskada och de flesta säger att jag har en förmåga att tala lågt å även mummla men inget jag själv tänker på! Jag kan tänka mig att har man apparaten i vill man inte höra sig själv för mycket..

kurtus
2013-10-08 18:58
#5

Ja, visst är det irreterande när man tror (?) man pratar helt normalt?! Jag själv använder inte hörapparat men kan tänka mig att det kan vara en anledning. Jag kan ta ett exempel; en jag känner pratar väldigt mummligt utan hörapparat, orden flyter liksom ihop. Och det har blivit mummligare med åren. Men med happ tydligt och bättre ljudnivå. En annan person typ skrik-pratar när hans happ inte funkar. Jag själv kan bara säga att min hörsel varierar ganska mycket, och när den är som värst klagar folk som mest på att jag pratar lågt. Det beror kanske antagligen på hur man hör. Har läst att vissa har fel på hur de uppfattar ljud genom skallbenet. Och då har svårt att höra sin röst. Medan vissa, vars hörselskada sitter i någon del av örat hör sin egen röst bra via skallbenet, men ljud utifrån blir sämre. (Om personerna nu inte har både och) Detta kanske också kan spela in… Det skulle verkligen vara intressant att höra hur nån annan hör världen..

DesK
2013-10-09 18:39
#6

Det är ju alltid svårt att beskriva hur man själv hör, men om man hör med hjälp av hörapparat, så hör man aldrig som en normalhörande.

Detta med att prata för lågt eller för högt är nog ganska vanligt bland oss som är hörselskadade

Snälla ni som skriver här på Hörselskadade, undvik egengjorda smileysar och förkortningar, så att även de som har synsvårigheter eller läs-och skrivsvårigheter kan delta här!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: