Annons:
Etikettförvärvadhörselskada
Läst 3218 ggr
mimi07
2013-05-08 21:51

hörapparat snart...

jag ska få 2 hörapparater (är 14) väntar bara på tiden. då ska man ju trycka in en deg i huvudet 😂 hur ska det kännas förklara så mycket ni kan om allt om hörapparater?

har opererats sen fem och typ två gånger per år och sattit in nya plast rör hela tiden.. 

förklara också hur man använder, inte ska använda, massa sånt och om jag nu vill ha en fin och inte en tråkig brun eller vad den har för färg?

Hjärtaälska dit liv! det kan ta slut imorgon!Hjärta

Annons:
Gatukorsning
2013-05-09 22:44
#1

Oj oj, va bra att du ska få hörisar nu!

Det finns så mycket att tänka på som man inte vet förrän man har börjat med dem. För mig tar det ca 6 månader varje gång jag provar ut en ny hörapparat innan den börjar stämma riktigt så som jag vill att det ska vara. Så det kommer att ta tid, det kommer att vara jobbigt men det är bara att kämpa på så blir det lättare efter ett tag!

Din audionom kommer att kunna berätta mycket för dig, de kommer att förklara hur det fungerar och hur du ska göra för att sköta hörisarna.
Så där behöver du inte vara orolig tror jag.

Dessutom så finns det hur många olika märken som helst, med hur många olika färger som helst! Tror faktiskt att du till och med kan få bling-bling på dem om du vill! Det hade i alla fall jag i mina insatser en gång i tiden, men nu är jag ju gammal så jag har vanliga trista bruna…😉

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Gatukorsning
2013-05-09 22:46
#2

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

giffan
2013-05-09 23:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min son tycker det är lite kallt med "degen" som trycks in för att göra avjutningarna för hörapparaten. Han brukar få välja färg vad han vill ha, finns många olika.

Gör inte ont alls och man blir inte kladdig. I början kommer du säkert tycka det e jobbigt att använda hörapparat, men du eller snarare din hjärna kommer vänja sig. Sen är det nog jätteolika hur mycket man kan och vill och behöver använda dom.

Skickar med en bild på Christian när han gör nya avgjutningar.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Gatukorsning
2013-05-10 18:25
#4

Jo, en sak till. Man kan ha olika insättningar också. Förut hade jag sådana med avgjutningar av mitt öra, men jag upplevde ljuden som att jag satt som i en burk. Så nu har jag andra, domer tror jag det kallas.

Men allt är olika för alla, och man får helt enkelt pröva sig fram.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

mimi07
2013-05-12 00:13
#5

ja jag vill ha med någon färg o nå sånt,

hur ofta byter man? 

just nu lever jag som i en burk jag hör inte vart ljudet kommer ifrån och då brukar jag titta runt o fråga vad som lät. lika om jag inte är beredd på att nån ska prata då hör jag inte och om den står med ryggen till eller en vägg emellan…

Hjärtaälska dit liv! det kan ta slut imorgon!Hjärta

DesK
2013-05-12 08:06
#6

Hörapparater finns i många färger, mina är silverfärgade. Jag fick mina första hörapparater 2006 och bytte ut dem 2009, men det berodde på att jag flyttade och fick en ny audionom, som ansåg att jag hade "fel" hörapparater till min hörselskada. Tror att policyn varierar något mellan de olika landstingen. Många får väl byta hörisar någon eller några gånger innan de hör så bra som möjligt.

För att få ut så mycket som möjligt av dina hörisar bör du använda dem så mycket som möjligt och skriv ned hur du tycker att det fungerar och vad du skulle vilja ändra. Det är bra om audionomen vet så mycket som möjligt om dig och ditt liv, då hittar ni bästa möjliga lösning för dig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Gatukorsning
2013-05-12 17:49
#7

Jag byter hörisar ungefär vart fjärde år.Men det är ganska jobbigt att byta också, för mig tar det cirka 6 månader innan de är så som jag vill att de ska vara.

Och batterier byter jag en gång i veckan, på båda samtidigt. Dessutom så har jag en teleslinga till min mobiltelefon (som jag hänger runt halsen), så om någon ringer så trycker jag på en knapp och så hör jag personens röst rakt in i hörapparaterna. Jättebra tycker jag! Snyggare handsfree finns nog inte, det syns ju inte ens att man har den!

Men du ska vara beredd på att det kan bli ganska jobbigt också, med att höra alla nya ljud som man aldrig har hört förut. Det tar ett bra tag innan hjärnan vänjer sig vid alla dessa ljud.

I början kunde jag bara ha på mig apparaterna på jobbet, för jag orkade inte med allt ljud som fanns omkring. Jag vet att många säger att man ska ha på dem så mycket som möjligt i början, men allt det beror ju på hur mycket man själv orkar också. Jag började försiktigt och hade dem bara på mig hemma där det inta fanns så många ljud, sedan på jobbet och nu så har jag dem på mig hela tiden när jag är vaken. Det första jag gör på morgonen är att sätta på mig hörisarna, och så har jag dem på mig tills jag går och lägger mig. Men jag har ju mycket tinnitus också, och då maskerar ljuden från hörisarna tinnitustjutet.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

mimi07
2013-05-12 21:04
#8

vad är en teleslinga? jag har svårt att  höra vad dom säger när man pratar i telefon…..

Hjärtaälska dit liv! det kan ta slut imorgon!Hjärta

giffan
2013-05-12 21:52
#9

#7 Vad bra att få höra att det kan var svårt i början. Min son vägrar ha sina hörapparater på sig mer än i skolan. Jag tjatar och tjatar på honom, men han missar hellre vad vi andra säger än att ha dom på sig.

Jag har glasögon och skulle inte vilja vara en dag utan dom, för då ser jag inget alls, så jag kan förstå hur illa han hör. Men jag kan inte föreställa mig hur han hör med dom, så det e lite svårt det där.

Men man vänjer sig alltså med alla ljud omkring sig? Eller gör inte alla det?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Gatukorsning
2013-05-12 21:53
#10

#8 En teleslinga är, i detta fall, som ett litet svart halsband som jag hänger runt halsen. Sedan när det ringer i mobiltelefonen i trycker jag på en knapp på halsbandet och så sätter jag mina hörapparater på T-läge (det betyder teleslinga-läge ungefär). Det är en bluetooth kopplad till hörapparetrna och mobilen. Hur bra som helst tycker jag!

Om du har svårt att höra i telefonen så kan detta vara ett bra alternativ. För mig underlättar det jättemycket. Fråga din audionom om detta, så kan de säkert hjälpa dig och berätta.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

mimi07
2013-05-12 22:48
#11

ja jag ska fråga om det #10

Hjärtaälska dit liv! det kan ta slut imorgon!Hjärta

DesK
2013-05-13 07:50
#12

#10 Vet du om din teleslinga funkar till iPad och andra surfplattor också? (Ursäkta att denna fråga är lite utanför ämnet)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gatukorsning
2013-05-13 19:48
#13

#12 Jo, det tror jag nog att den ska göra. Den funkar nog med allt som har bluetooth i princip. Men jag är ju så sjukt omodern av mig så jag använder bara mobiltelefon…

#9 Jo, man vänjer sig vid ljuden efter ett tag. eller rättare sagt hjärnan vänjer sig vid ljuden. Det är svårt att beskriva för någon med normal hörsel hur det är. Jag förstår att du tänker lite som med glasögon (det har jag också) men det är inte riktigt samma sak då ögonen ljusteras på ett helt annat sätt och vänjer sig mycket snabbare.

Jag är född med hörselnedsättning men fick hjälp först när jag var 25 år. Och det tog mig nästan sju år innan jag tillfullo kunde acceptera de nya ljuden, enligt min hörselkurator så följer jag tydligen en helt normal kurva där. För det är det det handlar om, att hjärnan ska acceptera de nya ljuden. Och ärligt, ursäkta mitt språk nu, men det är skitjobbigt att höra en massa ljud som man aldrig någonsin har hört förut. Vissa ljud hade jag lika gärna kunnat vara utan, typ datorsurrandet som chockade mig fullständigt första gången jag hörde det.

Man kan sätta delmål för sig själv, och säga att hörisarna har man bara på sig när det är lektioner i skolan till en början säg fyra fem veckor. Sedan så kan man successivt utöka tiden som man har hörisarna på, till exempel en timme hemma varje kväll, som blir två som blir tre, ja, du förstår. Till slut så blir det mer som en vana. Jag har vant mig så pass mycket så att jag vid ett par tre tillfällen till och med har ställt mig i duschen med hörisarna på och först kunde jag inte förstå varför det lät så mycket när jag duschade, men som tur var så har hörisarna klarat sig hittills. Kan vara bra med drummelförsäkring för min egen del.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
giffan
2013-05-13 21:04
#14

#13 Tack för en jättebra beskrivning!! Jag ska verkligen försöka få honom att använda dom lite mera! Om det går. Nu ska han till nästa termin byta till skola för hörselskadade, där använder flera sina hörisar så kanske han kommer göra det med.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Gatukorsning
2013-05-13 22:40
#15

#14 Det är svårt att förklara tycker jag, för alla vi med hörselnedsättning har så olika upplevelser av ljud. Allt är verkligen mycket subjektivt.  Jag kan aldrig förstå hur det är just för din son och hans hörselnedsättning, men, eftersom jag själv har arbetat i skolan under många år både utan och med hörisar så tror jag att jag kan förstå varför din son tycker att det är jobbigt med alla ljud. Bara när eleverna ska sätta sig vid sina platser eller ställa upp stolarna på bänkarna är en enormt påfrestande situation om man har hörapparater. 

Jag tror att bästa sättet att stötta din son är att ha mycket överseende med och förståelse för att han är trött. Ljudtrött kallar jag det för. Och då måste man vila, det finns inget annat sätt. I alla fall inte för mig.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Idd
2013-05-14 08:25
#16

Jag fick mina hörisar för ungefär 5 år sedan. Jag hade på mig dem i hela dagen från första dagen. Jag vet inte om det är att rekomendera för jag blev otroligt trött, lite illamående och ljuden var helknäppa men det värsta gick över efter ca 1 vecka och efter 2 veckor var det ganska ok. 

Sedan fick man gå och justera dem och då blir det konstigt igen, men man vänjer sig snabbare och snabbare. 

Nu kan jag inte vara utan dem och kan inte förstå hur jag klarade mig. Det kan vara jättejobbigt i början men det är värt allt besvär. Kämpa på. 

Jag har silverfärgade hörisar och kort hår så de flesta ser att jag har dem. Det tycker jag är bra för då behöver jag inte förklara varför jag inte alltid hör. Nästa gång ska jag nog våga mig på blå eller gröna.

OXOX Ida

madebyyou.se

giffan
2013-05-14 10:46
#17

#15 Idag pratade han och jag om det du skrev med att vänja in öronen, eller hjärnan. Och faktiskt hade han missat (nästan) att ta av sig dom i skolan när han skulle ut på rast. Så det är ju ett steg i rätt riktning.

Däremot har han svårt att avgöra om det är bra eller inte med ljudet i dom, han kan lixom inte förklara hur det låter om det är lika på båda eller ej.

Men vi kämpar vidare.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Idd
2013-05-15 21:31
#18

#17 Det finns många sätt att höra för man kan ju höra dåligt på olika frekvenser. Jag har en ärvd nedsättning på basen. Det är inte helt vanlig (vad jag har förstått) för de flesta hör dåligt på diskanten. 

Vissa röster blev konstiga i början, men inte andra. Vissa röster var burkiga och andra metaliska. Vissa skar och andra rispade. Det var en enda röra så att säga. Sedan var det mycket som skrapade i början. Nåt av det värsta var att spola på toaletten. Det är fortfarande ett ljud som jag tycker riktigt illa om. 

Jag hade svårt att berätta för min audionom vad jag hörde fast jag var 30 år när jag fick mina apparater. Jag har inga svar mer än att det är lättare på att förklara person för person istället för att ge det en helhet. Det är likson lättare att förklara ett instrument i en orkester än ett helt stycke. Hoppas jag inte låter för flummig. 

Allt är antagligen inte dåligt och allt är inte bra. Sedan är det tyvärr bara att ge hjärnan tid. Det är riktigt frustrerande.

OXOX Ida

madebyyou.se

giffan
2013-05-15 22:38
#19

Å vad intressant när ni försöker förklara hur ni hör, eller inte hör.

För det är ju så svårt för mig att förklara för min grabb att han verkligen hör dåligt. Enligt han så hör han rätt okej. Men frågan är hur han hör egentligen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Gatukorsning
2013-05-17 22:41
#20

Det är svårt det där med hörseln. För vad är att höra dåligt/sämre än andra? Och vad innebär att höra ok/bra egentligen?

Jag kan förklara hur jag upplever det i alla fall. Jag har alltid, sedan 4 års-kontrollen, vetat om att jag har sämre hörsel än normalhörande. Men jag upplevde inte själv hur dåligt jag hörde. Genom att ta till andra sinnen, så var min hörsel inte så dålig ändå. Jag läste på läppar (utan att veta om det) och var mycket observant på allt som skedde runtomkring mig bland annat. Detta kompenserade ju det som jag inte hörde, omedvetet dock.

Idag upplever jag att jag hör mycket sämre än vad jag gjorde innan jag fick hörapparater. Dels för att jag nu har slappnat av på något sätt, och använder inte de övriga sinnena lika mycket eftersom jag nu hör betydligt många fler ljud än vad jag har gjort förr. Och dels för att jag alltid har tinnitus, vilket påverkar min hörsel väldigt mycket.

Men om man tittar på mitt audiogram så ser man ingen större skillnad från hur det är nu och hur det var för 20 år sedan. Men audiogramet säger ingenting om min upplevelse av ljud.

Hoppas att jag inte varit alltför snurrig här i min beskrivning, och att du kanske förstår lite av det jag skrivit i alla fall.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
giffan
2013-05-18 07:42
#21

#20 Jo jag tror jag förstår. För när jag kollar på audiogramet och säger till min grabb, Men se så dåligt du hör.. Så tittar han bara konstigt på mig. HAN tycker att han hör bra. Han läser oxå på läppar utan att ens veta om det. Och han vet nog inte hur dåligt han hör för han vet ju inte hur han ska höra när han hör bra. 

Skönt med någon utomstående som kan bekräfta så en annan fattar Tack så jättemycket.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: