Annons:
Etikettförvärvadhörselskada
Läst 3603 ggr
Rocksey123
4/9/13, 7:22 PM

Kanske hörapparat

Jag är en 10-årig tjej som har otoscleros. Jag har varit på årlig undersökning sedan 5-års ålder. När jag var 8 år så sa doktorn att jag  inte skulle behöva gå på undersökning på 2 år. Så på torsdag är det dags igen. Både pappa, jag, mamma, min storebror och mina kompisar upplever att jag hör sämre. Så nu kanske jag kommer få hörapparat. Min farfar har/hade otoscleros. Han fick det på en av öronen och då opererade han bort det. Senare fick han också på andra örat men han opererade inte. Jag har sett hörapparater och så men, vad kommer hända nu? Om jag ska få hörapparat alltså.

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Annons:
DesK
4/9/13, 7:31 PM
#1

Du kommer att få träffa en audionom som kommer att göra ett grundligt hörseltest. Därefter beställer audionomen hem hörapparater som sedan ställs in efter din hörsel, sedan får du prova att använda dem under en tid och då får du gå på återbesök hos audionomen, som justerar inställningarna. Det är viktigt att du använder dina nya hörisar så mycket som möjligt, för det tar ett tag att vänja sig vid hörisar. Man hör aldrig som normalhörande med hörisar. Eventuellt blir du erbjuden fler hjälpmedel som exempelvis slinga till teven.

Lycka till med hörisarna och berätta gärna här hur det går för dig! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rocksey123
4/9/13, 7:40 PM
#2

#1 Tack! Jättebra förklaring men jag har en liten fråga. Vad menar du med slinga till tv:n?

//Selma

Stay strong, whathever they say.

DesK
4/9/13, 7:48 PM
#3

De flesta hörisarna har ett så kallat slingläge och för att det ska funka måste det finnas en slinga. Det finns olika sådana, jag har en dyna med slinga i som jag har kopplat till teven och ett vägguttag, när jag sätter mig på den och kopplar om hörisarna på slingläge, så hör jag tevens ljud direkt i hörisarna och då behöver inte övriga familjen skruva upp ljudet på själva teven. Samma princip finns i många offentliga lokaler, men då är det en slinga i golvet, på så sätt kan vi som hör dåligt höra vad talare som talar i mikrofon säger.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rocksey123
4/10/13, 3:52 PM
#4

Ja, vad smart!

//Selma

Stay strong, whathever they say.

giffan
4/23/13, 11:14 PM
#5

Min son har hörapparater. Dom finns i massa olika färger så man kan få välja hur man vill ha dom.

Han tyckte det va jobbigt i början att använda dom, men hjärnan måste lixom vänja sig sen går det bra.

Han har oxå en slinga till tvn jättebra då han kan höra utan att behöva skruva upp ljudet.

Man kan få slinga i skolan oxå i sitt klassrum. Då får alla som ska prata prata in i en microfon så hör du alltid vad alla säger. Läraren kan ha en microfon på sig så du hör läraren tydligt med.

Hoppas det kommer bli bra för dig och dina hörapparater om du får några.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Rocksey123
4/24/13, 3:59 PM
#6

Nu är det klart. Jag kommer få testa hörapparat på vänster öra.

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Annons:
giffan
4/24/13, 10:58 PM
#7

#6 Hoppas det kommer kännas bra när du får den.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Gatukorsning
5/9/13, 10:46 PM
#8

TS -  hur har det gått för dig hos audionomen?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Rocksey123
5/10/13, 8:04 AM
#9

#8 Jag har inte ens fått en kallelse än… När jag gick i ettan (går i trean nu) så var vi (min mamma, pappa och jag) i Sandviken och pratade om snurrstol och andra saker som kunde hjälpa mig i skolan. Men det har inte hänt något alls. Jag tänkte skriva här när jag har fått den.

//Selma

Stay strong, whathever they say.

DesK
5/10/13, 8:25 AM
#10

#9 Det låter som att de har glömt bort dig, du måste nog påminna dem att du väntar på en kallelse till audionom. Så lång tid ska det inte ta!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: