Annons:
Etikettbemötande
Läst 3494 ggr
[theotoft]
2012-05-15 13:14

Någon mer än jag?

Hej!

Jag är ny på denna sidan och har funderat på en sak ett bra tag nu och känns som att här är rätt ställe att fråga. Jag fick nedsatt på båda mina öron när jag var 4 år efter att jag fick hjärnhinneinflammation, har fått sämre och sämre hörsel på mitt högra öra efter diverse operationer för olika saker och är nu helt döv på det örat.. Fick höris för ungefär ett halvår sen vilket har underlättat vardagen lite grann.. Har en väldigt förstående sambo men en väldigt oförstående omgivning.. Både föräldrar och vänner är väldigt snabba med att fälla spydiga kommentarer. Till exempel, en kompis till mig har skaffat en ny tjej, och hon har flyttat in där nu. Jag och min sambo brukade vara där på eftermiddagarna och kvällarna och varje gång vi skulle kolla på teve så fäller hon massa spydiga kommentarer så fort jag ber henne höja teven lite eller om hon säger något och jag inte hörde så kommer hon också med massa elaka kommentarer.. Även andra vänner och mina föräldrar gör så. Det är inte att dom inte vet att jag har problem med att höra för det vet dom om men det är alla dessa elaka kommentarer hela tiden.. Nu har det gått såpass långt att jag avskyr att åka hem till andra personer bara för att jag är rädd att dom ska säga saker, pratar inte i telefon längre eftersom jag tycker det är jobbigt när jag inte hör vad folk säger. har förlorat väldigt många av mina vänner eftersom vi aldrig träffas.. Är det någon mer än jag som har det såhär? Känner mig som världens missfoster bara för att jag inte hänger med i konversationer eller hör vad folk säger om någon annan pratar eller klarar av att kolla på teven om det inte är helt knäpptyst runt om mig..

Annons:
Ritva
2012-05-15 18:21
#1

Hej och välkommen hit!

Du är absolut INTE ensam om detta. Det är något som vi med hörselnedsättning råkar ut för mer eller mindre dagligen.

Det jag tror du skulle kunna må bra av är att kolla upp med pedagogiska hörselvården där du bor och se om de ha någon så kallad rehabkurs som du kan få gå. Dels får du träffa andra i din situation och utbyta tankar och erfarenheter. På en del ställen har man även anhöriga eller andra med en gång så de får chans att lära sig mer och även pröva på hur det är att inte höra. Så det rekomenderar jag varmt att du undersöker.

Andra tips är ju att du tar kontakt med din lokala Hörselskade förening och försöker delta i deras aktiviteter med andra likasinnande.

När det blir för jobbigt kan du  skriva av dig här. Flört

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

[theotoft]
2012-05-15 18:32
#2

Får kolla upp det där. :) hade en hörsellärare förut som kom ut till skolan och var med på träffar men fick inte ha kvar henne längre när jag började gymnasiet eftersom det inte var en komunal skola..

Ritva
2012-05-16 00:28
#3

Okej, trodde nog att du var lite äldre..men kolla med pedagogiska hörslevården så kanske du kan få lite hjälp och stöd ialla fall.

Var bor du någonstans? Vill du inte svara här eller inte alls är det helt okej, men tänkte annars att det kanske finns någon som bor nära eller så kanske vi kan hjälpa dig att få kontakt med någon. Vill du inte svara här kan du PM:a mig.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

[theotoft]
2012-05-16 12:49
#4

Jag fyller 20 nu i juni, gick ut skolan förra sommaren. jag bor i utanför kalmar.

CessieB
2012-05-16 22:20
#5

Hej och välkommen Theotoft!

Jag instämmer med de andra. Jag var på en Rehab-kurs för yrkesverksamma för några veckor sedan, och kan bara säga att hörselvården är rent fantastisk här i Göteborg. Glad Vi var ett jättetrevligt gäng som hade massor gemensamt. Det mest givande var just att få träffa andra och utbyta erfarenheter, men vi fick så klart en mängd intressant information om allt möjligt från tekniska hjälpmedel (till telefon bland annat) till medicinsk information om hörselnedsättningar.

Grovt sett så tycker jag att det finns tre olika sätt som omgivningen kan ragera på:

  1. De som verkligen har en taskig attityd, och som antagligen skulle vara oförstående och ohjälpsamma även om det gällde något helt annat än en hörselskada.
  2. De som menar väl, men som inte har en susning om hur det är att vara hörselskadad. Det syns ju inte hur man hör, och då kan det vara jättesvårt att som hörande se problemen. De här personerna kan troligen mycket gärna ställa upp, om de bara visste när, var, och hur de kan hjälpa till. I detta fall tycker jag att det fungerar att vara pedagogisk och konkret. Inte göra någon stor sak av det, utan bara säga att: nu får vi flytta oss till en lugnare plats om vi ska prata, sätt på textningen på tv:n, eller liknande.
  3. De som har lite erfarenhet av hörselskadade eller helt enkelt är kloka nog att veta hur man är vänlig och vid behov hjälpsam.

Mitt tips är att lägg inte för mycket energi på personer ut första gruppen! Det finns mängder av personer ur de andra grupperna som det är mycket trevligare att umgås med. Inte sagt att hörselskadan inte är ett problem, men stämningen blir bättre.

Kolla in föreningen för Unga Hörselskadade, om du inte redan känner till dem. Man får vara med tills man fyller 30. De verkar toppen, och har massor på gång. http://www.uh.se/php/start/start.php

Lycka till, och kämpa på!

Leffe
2012-05-17 11:13
#6

Jag tror att grupp 2 är vanligast och jag tror att största problemet där är att de vågar själva inte agera, trots vårt upplysta samhälle, utan det är den med skadan som får göra det

Annons:
DesK
2012-05-17 18:46
#7

Jag har varit döv på ena örat i drygt 40 år och jag känner igen mycket av vad du säger. Vanligast är nog de som inte riktigt kan förstå och /eller respektera. Du bör förska att få hjälp av hörselvården, men än idag är det tyvärr så att vi som lider av hörselskador aldrig kan höra lika bra som de som inte har någon hörselskada. Tekniken går framåt och ju fler vi är som söker hjälp och beskriver våra hörselproblem, desto snabbare får vi bättre hjälpmedel.

Tyvärr är det väl så med ett sådant här dolt funktionshinder att vi själva måste tala om att vi hör dåligt, det är faktiskt inte lätt för folk vi möter att förstå att vi inte hör som de flesta andra människor. När jag träffar nya människor brukar jag tala om att jag har en hörselskada och detta leder oftast till att de försöker förstå och ordna så att jag hör vad som sägs.

Beträffande problem att höra teven, så finns det flera olika hjälpmedel, exempelvis portabel hörslinga /dyna. Jag har en sådan här hemma och det gör att jag kan sitta på dynan med en eller båda hörapparaterna omkopplade till slingläge, då hör jag lika bra som de övriga i rummet, utan att de behöver höja ljudet på teven.

Jag har 2 tonårsbarn som har vuxit upp med min hörselskada och de vet att jag inte har någon riktiningshörsel, vilket gör att de alltid kommer till mig för att prata med mig och sällan ropar på mig.

Telefonen är ett problem, men jag letar nu efter en mobiltelefon med inbyggd hörslinga, det finns redan någon på marknaden, men den är mycket dyr. Jag brukar säga till att jag inte hör och be den som ringer att skicka sms istället.

Kort sagt, du är inte ensam om problemet och tekniken går framåt med stormsteg just nu, så vi får bättre och bättre hjälpmedel + att fler och felr hörselproblem kan minskas på olika vis.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: