Annons:
Etikettakustikusneurinom
Läst 7905 ggr
nallemaja80
8/17/11, 12:24 PM

Någon som vet om tumören kommer tillbaka?

Hej, opererades 2009 för en fyra cm stor tumör som satt  mitt i hjärnan och är fortfarande inte bra trots att tumören är borta.

Man ska ju lyssna till sig själv har jag lärt mig genom denna resa jag har varit med om och jag kan inte släppa oron att tumören skulle återkomma.

Gjorde röntgen vid årsskiftet och den såg bra ut, men eftersom jag har så mycket huvudvärk och trötthet, avdomningar i ben och armar samt stickningar i höger sida av ansiktet mer nu än för ett halvår sedan så väntar jag på ny röntgen om två veckor.

Någon därute som har hört de fall där tumören kommit tillbaka?

Annons:
Ritva
8/17/11, 10:34 PM
#1

Hej!

Förstår din oro och jag kan tyvärr inte säga varken eller. Har ingen erfarenhet av tumörer så jag vet inte.

Men jag hoppas verkligen att du har turen på din sida och kan minska oron så du kan njuta av ditt liv idag och framöver!

Behöver du prata av dig så har du möjligheten här eller via pm.

Ta hand om dig!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

DesK
8/19/11, 10:17 AM
#2

Det är jättejobbigt att gå och oroa sig, så jag förstår dig. Kanske kan du ställa samma fråga inne på Hälsa och Cancer, där finns nog några som har erfarenheter av sånt här.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

nallemaja80
8/25/11, 11:05 AM
#3

Kanske det, men denna tumör är inte cancer utan "bara" en tumör. Eftersom denna länken går under Akustikusneurinom så tänkte jag slippa svar om andra slags tumörer, jag är bara intresserad av erfarenheter av just denna tumör. Jag tror inte man ska jämföra äpplen och päron Flört

Men jag är ändå tacksam för tipset!

DesK
8/25/11, 8:58 PM
#4

#3 Cancer är inte någon specifik form av tumör utan det latinska namnet för just tumör, därför svarade jag som jag gjorde ovan. Det finns någon tråd här om akustikneurinom, så vi får hoppas att någon med erfarenhet av detta kan svara dig Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Beavis]
8/26/11, 3:24 PM
#5

Min erfarenhet om tumörer/cancer är att de har en tendens att återkomma även godartade.Det är väldigt vanligt så att om du har föraningar och eller oro? Så fråga dina läkare.

Paula31
10/5/11, 3:47 PM
#6

Hur är det med dig nu? Har du fått någon ny tid för röntgen? Hur länge sedan var det du opererades?

Att akustikusneurinom kommer tillbaka är väldigt ovanligt efter vad jag har förstått. Jag har också vid två olika tillfällen varit helt övertygad om att min kommit tillbaka. När jag har väntat på röntgen så har jag varit nära att ringa till läkaren och säga att han kan boka tid för operation för jag vet att den har kommit tillbaka och den är jättestor. Nu har jag röntgats tre gånger efter operationen (opererades 2008) och allt ser bra ut.

Jag lyssnar numera på min läkare som säger att man inte kan räkna med att må bättre än så här efter en sådan operation. Den som blivit opererad i hjärnan blir aldrig mer sig lik. I vissa perioder mår jag lite bättre, sedan kommer perioder av yrsel, svimningskänsla, förlamande trötthet som gör att jag inte kan vara vaken, dåligt minne, sämre balans, ryckningar i ansiktet, ökad tinnitus, daglig huvudvärk, ont på stället där tumören satt med mera.

Eftersom min läkare hela tiden säger att man skall må så här så har jag delvis accepterad det. Men när jag var på den vanliga vårdcentralen för att ta blodprov sist så frågade läkaren där om jag kunde tänka mig att prova någon medicin mot depression. Jag svarade att jag hade inte varit nedstämd om jag inte haft alla krämpor som jag har. Läkaren svarade då att vissa av symptomen kanske du har för att du är deprimerad. Nu har jag provat i två månader och jag sover bättre, har mindre huvuvärk, mindre illamående och yrsel. Så det kan vara värt att prova. Man kan behöva det för att orka gå igenom det som vi har gjort.  Kram på dig! Hoppas att röntgen går bra!

Annons:
[Beavis]
10/5/11, 10:39 PM
#7

#6 Usch jag lider med er men kul att höra att antideppressiva medlen hjälpte till viss del. Kan kanske vara något för trådskaparen?

[elel]
10/12/11, 8:26 PM
#8

Hej!

Instämmer i vad Paula31 skrev. Har fått samma information. Opererades 2003 med röntgen efter i augusti samma år - hade en liten rest som satt kvar precis i "benkanalen" där balans- och hörselnerv går igenom från örat mot hjärnstammen. Men den är "död" enligt läkaren och sen har jag inte funderat så mycket mer över det. Min fundering var om tumören skulle kunna komma på den andra balansnerven - då svarade läkaren att om man fick på båda balansnerverna så kom det samtidigt - med aandra ord mycket ovanligt att det skulle komma på den andra balansnerven, att tumören skulle komma tillbaka har jag aldrig varit orolig för.

Nu vet jag inte var du bor - men om det inte är allt för långt bort så kanske vi kan träffas, om du vill prata mer!

Skicka ett meddelande i så fall Glad

//Cathrine

DesK
10/15/11, 11:29 AM
#9

Vänligen läs vår vädjan till våra medlemmar!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

neapea
6/3/12, 6:11 PM
#10

Hejsan. Hittade denna tråd av en ren slump. MEN vad glad jag blev. Jag har samma bekymmer som beskrivs i inlägg #6.  Det gör det svårt att sköta jobbet där det krävs att hjärnan är på topp.

Jag har gjort en ny Magnetröntgen som enligt läkaren var helt normal efter en sån här operation. Men varför mår jag som jag gör?

Att vara enörad och ha ansiktsförlamning står jag ut med. Men denna trötthet, svimningsattacker, smakbortfallen, smärtan runt operationsområdet och medvetandebortfallen är hemska. För att inte tala om depressionen som kommer.

Är det fler som mår så? Hur gör ni för att klara av vardagen?

Jag klarar inte press och stress för fem öre när jag är i detta läge då rasar allt. Har jag inte en jämn nivå resten av tiden så rasar allt väldigt fort. Det är en enorm svårighet för mig som alltid varit i farten innan operationen. Allra helst mentalt.

// Camilla

Örat
10/15/18, 4:11 PM
#11

Ytterst ovanligt att ett Schwannom kommer tillbaka vad jag har hört!  Att må så som neapea och Du gör kan ju inte vara konstigt… Ni har ju gjort en hjärnoperation. Klart man blir påverkad länge av det. Hoppas Ni piggat på Er så sakteliga och får känna att Ni trots allt mår ganska bra.

Upp till toppen
Annons: