Annons:
Etikettmedföddhörselskada
Läst 13755 ggr
sighni
12/3/08, 7:02 PM

otoskleros

Jag undrar ifall här finns fler än jag som har otoskleros? Har du det på båda öronen? Har du blivit opererad? Intresant att veta. Lyckades operationen eller använder du fortfarande hörapparat/er? Jag har aldrig opererats. Läkaren avrådde. Jag har hörapparater på båda öronen.

Annons:
[SvenA]
12/4/08, 7:16 AM
#1

Vad är det ?

Jag har inte hört det ordet förut

Jag är nämligen opererad bakom båda öronen nen det var på 1940 talets slut

sighni
12/4/08, 9:30 PM
#2

Otoskleros betyder att hörselbenen i mellanörat stelnar och inte leder ljudet till innerörat. Det är operabelt men jag har blivit avrådd. Vad jag förstått är det en relativt vanlig orsak till hörselnedsättning. På något sätt är hormoner inblandade för kvinnor som har denna sjukdom ska inte äta p-piller och hörselskadan förvärras vid graviditeter. Otoskleros är ärftligt och kan ge tinnitus. Både mamma och mormor är/var hörselskadade. Hörselskadan dyker upp i fyrtioårsåldern. Hörselkurvan visar på en hörselnedsättning i basljuden. Hörapparat hjälper mycket bra vid denna åkomma som brukar finnas under begreppet ledningshinder.

[SvenA]
12/5/08, 7:27 AM
#3

#2 Tack för informationen

Det är alltid intressant med upplysning och man lär sog något nytt

sheilaspicasso
2/16/09, 3:04 PM
#4

Jag fick diagnosen otoskleros idag. Det finns i släkten och någon enstaka är opererad med bra resultat.

Jag ska prova ut hörapparat så länge, eftersom jag har ett öra som funkar bra. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att operera längre fram.

sighni
2/19/09, 1:29 PM
#5

#4 välkommen i gängetFlört.  Jag är inte opererad och min läkare avrådde mig. Hon tyckte riskerna var för stora. Har du tinnitus? Det är ju brukligt vid otoskleros. Det ska annars vara en risk med operation att man får det.  Ta reda på så mycket som möjligt innan du opereras. Om jag skulle bli nästan döv då kan jag tänka mig att fundera på op. men tills dess använder jag mina hörapparater.

sheilaspicasso
2/21/09, 10:20 PM
#6

Hej igen!

Operation är verkligen allra sista utvägen. Jag har inte tinnitus nu.

Annons:
ulad
11/14/09, 8:04 PM
#7

Hej!

Jag opererades för otoskleros i måndags. Jag har efter två graviditeter fått detta. Har inte haft problem tidigare. Märkte för två år sedan att jag börjat höra så dåligt och efter många undersökningar konstaterades otoskleros. Jag har sen tidigare tinnitus. Har använt hörapparat ett tag men trivdes aldrig med den. Får se om de blir bättre efter operationen. Nästa år är det det vänstra örats tur.

/Ulad

sighni
11/15/09, 1:15 PM
#8

#7 Jag håller tummarna för att det går bra. Berätta gärna hur det går.

lilllajag
11/19/09, 12:25 PM
#9

Hej!

Jag är också opererad, 2 gånger på höger öra och nyligen på vänster…
Lustigt att du nämner att man blir försämrad efter graviditeter då jag blivit det efter båda mina första operationer, och då höll det inte, men nu ska det inte bli fler barn så nu ska jag försöka mej på det högra igen!
Hoppas att det går bra för dej, jag hör fantastiskt bra på mitt vänstra nu!

latina
3/7/10, 2:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hej jag opererde mig 1972 på ett öra (vänster)och det hör jag på idag för det andra som var bra då har blivit så dåligt att jag funderar över om jag kan opereras igen på högra örat. Jag märkte hörselnedsättning efter min andra graviditet 1970 ,har fått två barn till 1973 och 1975

DesK
3/7/10, 3:26 PM
#11

#10 Det tycker jag att du ska prata med hörselvården och din audionom om. Skulle tro att det går bra att operera det andra örat också.

Vilken fin hibiskusblomma du har lagt in, varför inte ha den som Avatar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Styrkelejon
3/22/11, 3:06 PM
#12

Hej!

Jag är en snart 30-årig tjej med trolig otoskleros på båda öronen. Detta har jag haft så länge jag kan minnas. På det ena örat är jag utöver detta i princip döv på grund av cytomegalusvirus som angrep mitt inneöra vid födseln (en sjuk läkare förlöste mig och smittade mig troligen vid förlossningen). Jag använder hörapparat på det andra örat. jag fick hörapparater för fyra år sedan och de har gjort livet mycket lättare.

Nu är jag är i det skedet att jag vill bilda familj, men är orolig för om min hörsel kommer att försämras ännu mer i och med graviditeten. Är det någon som har haft konstaterad otoskleros före graviditet? Blev hörseln sämre efter det?

Vet ni när hörselförsämringen avstannar? Jag frågade en audionom och hon sa tat det vanligaste var att den avstannar vid 6o decibel. Enligt samma person slutar man uppfatta tal kring 70 deciebel. Eftersom jag ju redan är döv på mitt ena öra, vet jag inte om jag vågar bli gravid med tanke på att risken är att jag då inte kommer att uppfatta tal knappt alls på det öra där jag hör idag.

Är det något som varit i samma situation? Hur gjorde du?

Ska jag och min kille satsa på adoption istället? Eller finns det möjlighet att hitta surrogatmamma i Sverige? Har aldrig hört någon som fått barn den vägen så i Sverige…

Som ni märker är jag en ytterst förvirrad person nu. Om ett par veckor får jag träffa en läkare, men det känns som en evighet till dess. Jag är tacksam för alla svar från personer som upplevt samma/liknande situation.

Njut av våren!

Med vänliga hälsningar!

/Styrkelejonet

BeAh
3/29/11, 12:14 AM
#13

Hej jag är snart 27 år och har dubbelsidig otoskleros.. fick diagnosen för några år sedan.. har även tinnitus ..

Min hörsel har hitills blivit lite sämre hela tiden, min läkare sa att utvecklingen av hörselnedsättning var väldigt individuell. det kan gå fort och det kan gå väldigt långsamt.. men troligtvis kommer jag förr eller senare inte kunna uppfatta tal .

Träffade en kirurg för att höra lite mer om operation, hon sa att vid 50 decibel gjorde inte hörapparaten någon nytta.

Hon sa även att dom ljud man då kan höra har man ingen användning utav i vardagen.

Så jag funderar starkt på operation

jag fick barn för tre månader sedanGlad och har inte märkt någon skillnad alls på min hörsel.

Men jag har hört att hörseln kan bli sämre så det var något jag oroade mig för.

har inte varit  hos en audionom under eller efter min graviditet

Med vänlig hälsningGlad

Annons:
Theresa1
3/30/11, 10:18 PM
#14

Hej!

Jag har fått diagnosen Otoskleros på mitt högre öra. Hösten 2010 opererades jag med gott resultat. Man kan enligt min läkare aldrig få tillbaka fullgod hörsel igen, men min hörsel blev så bra den kunde bli och jag besväras inte av att jag fortfarande hör liiiiite sämre på mitt högre öra.

Däremot förbättrades inte min tinnitus och det är tydligen vanligt att den förblir oförändrad, men jag har inte svåra besvär av det.

Jag hade otoskleros som gravid och upplevde ingen dramatisk försämring :-) Men får man en dramatisk försämring får man väl som gravid en hörapparat antar jag? Men jag förstår om du styrkelejon funderar, man är ju rädd om ditt friskaste öra :-) Prata med en öronläkare tycker jag!

sighni
4/3/11, 1:24 PM
#15

Intressant att läsa era inlägg om otoskleros. 

Eftersom det är en hormonellt betingad sjukdom påverkar ju både graviditet och användande av p-piller (o likn.) hörseln. Hur mycket är säkert individuellt. Det bästa är nog att diskutera sin situation med sin hörselläkare.

#12 Glöm det där med surrogatmammor. Om ni ska adoptera eller skaffa egna barn bestämmer ni ju själva.

sighni
4/3/11, 1:28 PM
#16

Glömde en sak .

#13 varför skulle inte hörapparater hjälpa vid 50 dB? Hörapparaten leder ju ljudet förbi mellanörat och in till innerörat som ofta är intakt vid otoskleros. Det är ju därför hörapparater hjälper oss med otoskleros så bra.

elisabeth berglund
4/5/12, 11:52 AM
#17

Hej!

Har precis genomgått min andra operation (otoskleros) jag hör nu riktigt

bra och behöver efter 30 år med hörapparater inte använda dom längre.

ElisabethGlad

Upp till toppen
Annons: