Annons:
Etiketttinnitus
Läst 14589 ggr
Dollis
8/30/09, 2:54 PM

Motion och träning

Hej!

Jag skulle vilja veta hur ni som har tinnitus upplever att träna? Exempelvis styrketräning?

Ofta kan man ju få spänningar i axlar och rygg av att tinnitus - har då styrketräning hjälpt er med det? Min sjukgymnast säger att spända muskler slappnar av lättare om man ger dem en omgång styrketräning.

I vilket fall som helst, skulle vilja veta vad ni andra har för erfarenhet inom området.

Kram

Annons:
Ritva
8/30/09, 4:23 PM
#1

Ja, jag har faktiskt ingen aning. Men hoppas att någon som har erfarenhet av detta svarar dig! En intressant fråga.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Dollis
8/30/09, 4:43 PM
#2

Ja, jag hoppas med på svar.Glad

DesK
8/31/09, 9:04 AM
#3

Jag har inte tinnitus men har träffat på några som har det. Alla dessa har berättat att träning hjälper upp det hela, men det får inte vara superhård träning utan lite lagom.

Hoppas någon med egen erfarenhet svarar dig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

emiya
9/2/09, 1:06 AM
#4

Kan bara instämma med DesK. Känner också några som har tinnitus och de tränar lagom och de säger att det hjälper. Själv har jag så lindrig tinnitus, men visst känns det bättre efter träning och framför allt efter massage, då är tinnitusen knappt skönjbar. Så din sjukgymnast har rätt.

Hoppas också att någon med större erfarenhet svarar.

Dollis
9/2/09, 1:34 PM
#5

Jag har oxå tänkt att gå och få massage. Har i närheten en thailändsk tjej som har ett ställe här. Hon kan dock nästan ingen svenska och jag vet inte..det känns lite läskigt att gå dit då. Men jag är väl bara löjlig antar jag.Glad

emiya
9/4/09, 2:04 AM
#6

#5 Gå dit en gång och pröva! Känns det inte bra så behöver du ju inte gå dit igen. Förresten, kan inte sjukgymnasten ge dig massage?

Annons:
Dollis
9/4/09, 3:34 AM
#7

Nej dom gör inte det eftersom enligt dem inte ger någon betydande effekt i långa loppet. Det varar liksom bara för stunden att man mår bra.

Håller själv inte med om det, tror att massage är bra för både kropp och själ - men det är klart då måste man ju få det regelbundet.

graleh
8/1/11, 5:11 PM
#8

Jag går på riktig kinesisk akupunktur för avslappning och för tinnnitus.

Jag tränar inte på gym eller så för jag undviker höga ljudvolymer med musik och mycket folk och vill inte träna med hörselskydd.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

elnamaria
8/9/11, 10:26 PM
#9

Hejsan!

Jag har haft problem med tinnitus i flera år men nu har det blivit ohållbart och därför har jag sökt hjälp, fick träffa en doktor på ÖRON NÄSA HALS och då jag har övervikt och inte kunde träna utan att huvudet håller på att sprängas, så sa läkaren att jag skulle absolut styrketräna och träna på:) det brukar hjälpa tinnituspatienter bra:)

Jag kämpar på, det är skitjobbigt men tog till mig att jag måste ha en stund för mig själv efteråt för jag har så mkt tjut att jag är nästan döv efteråt.

Hoppas du fick svar på din fråga:)

marlu050
7/15/13, 8:58 PM
#10

Hej!

Sedan jag opererades för akustikusneurinom har jag fått mer tinnitus. Efter konvalescensen började jag träna regelbundet, jag springer 3 till 4 gånger i veckan. Direkt efter ett träningspass upplever jag ofta att tinnitusen blir värre men efter ett tag lugnar den sig.

Jag har frågat Sven Alfonsson som är psykolog och har arbetat med tinnitus på audiologen på Akademiska sjukhuset i Uppsala vad han hade att säga om tinnitus. Min tolkning av vad han sa är att man ska försöka undvika stress och leva allmänt sunt för att lättare kunna hantera tinnitus. Vad gäller träning och tinnitus är träning bra eftersom träning minskar stresshormoner i kroppen och gör att man mår allmänt bättre och får bättre fysik. På min fråga om hur mycket man ska träna så blev svaret att man ska träna så mycket som man känner att man mår bra av.

FruKristina
7/30/13, 6:24 PM
#11

Periodvis har jag rätt besvärlig tinnitus. Jag springer och går på spinning. Styrketränar på gym gör jag inte. På spinningpassen är jag noga med att ha öronproppar. Musiken kan ibland vara rätt hög. Springer gör jag utan musik i öronen. :-) Min upplevelse stämmer väl med det marlu050 skriver. Springa för mig är stressförebyggande och om jag har haft det stressigt på jobbet är det ett sätt att koppla av.

Min tinnitus blir värre av trötthet och stress så råden i förra inlägget tycker jag stämmer väldigt bra med mina upplevelser.

Gatukorsning
8/10/13, 4:10 PM
#12

För mig hjälper träningen mot tinnitusen. Jag har alltid tinnitus ändå, men det går upp och ner hur mycket jag känner attjag blir påverkad (låter mig påverkas) av tjutet.

Jag tränar på gym ett par gånger i veckan, jag tar även långa powerwalks på ca 12 km med stavar och tyngder ett par gånger i veckan för konditionens skull. Jag har nu börjat med yoga och just yoga tycker jag är jättebra för min träning och mot tinnitusen då det är både styrka, uthållighet, avslappning och lugn.

Men som någon tidigare har nämnt så tror jag att ett sunt liv med lagom träning, bra kost ochvila och återhätning är det viktigaste. Om jag blir trött så måste jag vila, för stressen gör så att tinnitusen bara ökar, och det är även det stressande. Blir som en ond cirkel då tycker jag.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Mantissa
8/11/13, 9:27 PM
#13

Min tinnitus blir värre av träning. Det håller i sig rätt länge också, tränar jag vid fyra så är det tydligt värre när jag ska lägga mig. Men det är när jag verkligen tagit ut mig. Bara cyckling och promenader märker jag ingen förvärring av.

Annons:
Gatukorsning
8/14/13, 7:09 PM
#14

#13 För min del beror det som som sagt vilken typ av träning jag gör. Jag tycker inte om att gå på gymmet mellen 17-19 en vardag till exempel, för då är det mycket olk, hög musik och en massa skrän och då blir det värre.

Det är viktigt att hitta en träningsform som man tycker passar och som man mår bra av. Jag anser inte att träning måste vara explosiva hopp å studsa pass.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Mantissa
8/14/13, 8:54 PM
#15

Jag tränar inte på gym (tränar knappt alls längre) men joggade förr men upplevde att tinnitusen ökade. Zumbade också hemma men med samma resultat. Men det blev alltid på kvällstid så kanske går bättre om man gör det på morgonen för det var bara en tillfällig förvärring som var borta tills dagen efter.

Upp till toppen
Annons: