Annons:
Etikettboktips
Läst 4333 ggr
Ritva
2010-01-06 20:11

Hörsel eller döv i skönlitteraturen

Började fundera lite på vad man skulle kunna ta upp mer här på sajten. Jag har lite idéer men var till biblioteket och kollade lite. Då kom jag på att det är sällan det finns skönlitterära böcker där handlingen eller huvudpersonerna är hörselskadade eller döva.

En bok som jag vet är "I detta tecken" av Joanne Greenberg, men finns det fler? Är det någon som vet om någon annan bok?

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Annons:
DesK
2010-01-13 21:20
#1

Jag har, vad jag minns, inte stött på någon bok där huvudpersonen eller någon annan nyckelfigur är döv eller hörselskadad. Får bli en vända till biblioteket för att låna boken du beskriver, Ritva.  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ritva
2010-01-13 21:23
#2

Nja, jag tänkte väl mest i största allmänhet om det var någon som hade tips på sådana böcker.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Ello
2010-01-13 21:59
#3

En bok jag känner till är Göran Skyttes bok är  Brev från tystnaden

Har själv inte läst den, får kanske bli en tur till biblioteket framöver!

Ritva
2010-01-14 00:17
#4

#3 Den har jag inte hört om. Den måste jag undersöka. Skrattande

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Ritva
2010-01-14 23:50
#5

När jag googlade "I detta tecken" fick jag upp en länk till ett samlingsdokument med böcker från Västmanlands landsting som heter "Döva, dövblinda och hörselskadade. Litteraturlista år 2006 Biblioteket". I den fanns det massor av förslag på olika litteratur om ovanstående funktionsnedsättningar, mest faktaböcker, men även en del skönlitterärt.Glad

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Surgubben
2010-01-15 22:58
#6

Det finns en bok som heter "Döv -javisst". Förmodligen svår att få tag i. Den skrevs av Daniella Josberg. Lär ha varit tidigt 90-tal. Hon blev dessvärre ihjälskjuten på Stureplan -94.

Annons:
DesK
2010-01-15 23:12
#7

Helt OT men jag kan inte låta bli att berätta! 1994 är för mig ett glädjens år. Min äldsta dotter föddes i mars. Sedan när hösten kom bestämde vi att vi skulle ta en Helsingforstur innan höststormarna kom. Vi åkte iväg och när vi kom fram till Helsingfors fick vi inte gå i land på grund av diverse brand- och säkerhetsövningar. Cirka en timme senare kunde vi dock stiga iland för att besöka de olika attraktioner som vi hade planerat.

Hemvägen började bra med mycket god mat och trevlig samvaro. Dessvärre blev det mer och mer blåsigt och gungigt… Jaha go'vänner vad var det som hände då i September 1994 på Ålandshav?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tiana
2010-01-15 23:49
#8

Det finns en ungdomsbok om en döv tjej och hörande kille, som också har gått som serie på TV. Kan bara inte komma på namnet nu…

Ritva
2010-01-16 11:45
#9

#7 Det förstår jag att du tycker, skönt att ni klarade er.

#8 åh det lät spännande hoppas du kommer på vad den heter.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

DesK
2010-01-16 11:51
#10

Vi var på den båten som först kom fram till olycksplatsen. Vi gick helt torrskodda ur den hemska natten och dagen och resan blev cirka 15 timmar längre.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Beatan
2010-10-24 23:27
#11

Hej!

Ulla-Bell Thorin har skrivit en serie böcker om huvudpersonen "Nea". Har för mig att böckerna, om inte helt så till stor del, är sjävbiografiska.

En av titlarna är "Berövet språk" om jag inte minns helt fel… Man får följa "Nea" genom förskola, skola och in i vuxenlivet. Vill minnas att det finns fyra böcker i serien.

Författaren är uppvuxen i norra halland och har varit verksam i Göteborgs dövas förening.

Bra böcker!

Daniella Josbergs bok "Döv, javisst", som nämts tidigare, är också mycket bra.

Ha en trevlig lässtund!

Beatan

Beatan
2010-10-24 23:30
#12

Förlåt!

Det ska vara "Berövat språk"

//Beatan

Upp till toppen
Annons: