Annons:
Etikettföräldrarsidan
Läst 4009 ggr
Lottar8
1/14/10, 6:25 PM

Otoskleros

Hej!

Har just fått reda på att min 7-åriga son har någon form av Otoskleros. Vet inte så mycket om det, har försökt googla lite.

Hittade inget om barn alls, är det ovanligt att barn har det?

Någon som vill berätta lite?

Annons:
DesK
1/14/10, 6:35 PM
#1

Hej Lottar8 och välkommen hit!

Det finns några trådar här på sajten om otoskleros

Tråd 1

Tyvärr vet jag inte heller så mycket om detta och inte heller hur vanligt det är hos barn. kika runt lite och återkom gärna  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ritva
1/14/10, 11:43 PM
#2

Även jag får säga välkommen hit!Glad

Jag har aldrig hört talas om det, men jag ska försöka luska lite och återkomma i ärendet. Hoppas det finns flera här på sajten som kanske vet mer.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

sighni
1/16/10, 8:14 PM
#3

Jag skulle tro att det är ovanligt hos barn. Det brukar ge sig till känna i vuxen ålder. Benen i mellanörat förkalkas ju och stelnar och symtomen brukar inte visa sig förrän i vuxen ålder. Har inte läkaren som satte diagnosen sagt något om det? Otoskleros är operabelt och det kanske är läge för det om ett barn drabbas? Hör vad läkaren tycker. Jag har otoskleros och har skrivit i de andra trådarna. Jag fick ingen diagnos förrän jag var 40 år. Jag har på båda öronen och det fungerar bra med hörapparater. Så någon operation blir det inte för min del. Hörapparat hjälper väldigt bra vid otoskleros eftersom det är sk. ledningshinder. Ljudet hindras från att komma in till innerörat. Innerörat är ju intakt så bara ljudet kommer dit så hör man fint. Har ditt barn fått hörselnedsättning? Har han det på båda öronen? Man brukar få tinnitus också. Har din pojke fått det? Hoppas inte det. Man blir inte döv av otoskleros men har man otur kan man få en gravare hörselnedsättning. Om det är vanligt vet jag inte. Jag har en måttlig hörselnedsättning. Det är ärftligt så min mamma har också otoskleros. Hon är inte heller döv. Hon är över 80 år.

Det finns flera intresseorganisationer för hörselskadade (barn). Hör med dem de vet kanske mer t.ex. Hörselskadades riksförbund (hrf)  och en för döva, hörselskadade och talskadade barn som jag inte minns det riktiga namnet på.

Lottar8
1/29/10, 2:22 PM
#4

Tack snälla ni för svaren!

Har nu fått reda på att han just nu hör till ca 40 decibel, o att det senast stannar vid 60 decibel. Låter rättså mycket tycker jag. Hur dåligt hör ni?

Han ska opereras, men tidigast vid 13 årsåldern. Inom en månad ska han få hörapparat.

Båda öronen är lika dåliga tyvärr. Tinnitus vet jag inte om han har, men det hoppas jag verkligen inte. Jag har det själv o det är ju inget vidare…

Jag har Meniers sjukdom, alltså karusellyrsel, därav kommer tinnitusen.

sighni
1/30/10, 9:05 PM
#5

#4 Jag minns inte hur min hörsel är i decibel. Jag har en lindrig hörselnedsättning på det ena örat och en måttlig på det andra. Jag har hörapparat till båda.

Surgubben
1/31/10, 2:43 AM
#6

40db är ju ingen jätteförlust. Fungerar utan höris  i "rätt" miljöer.

60db är en svår nedsättning, och det är ingen hit!

Skillnaden mellan 40 och 60db upplevs nog som större än mellan "normalhörande" och 40 db. Men det är naturligtvis helt individuellt…  Om man nu kan jämföra så…  Det är svårt att jämföra eftersom jag inte kan resa i tid.Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: