Annons:
Etikettmedföddhörselskada
Läst 6102 ggr
Mammamika
2010-06-03 02:35

knasiga frågor!

drar det från början, lite snabbt.

Nyfödd cirka 60 decibel på båda öronen =  Läkarna tyckte att det är nog ingen fara,Vi får se hur senare tester visar… -Jaha,när får vi veta om hans hörsel är okej då? Svar: Ni behöver inte vara oroliga, han har nog bara vätska, trånga hörselgångar,vax med mera

Fick inga svar trots olika tester gång på gång (då visste vi inte hur många decibel han hörde eller inte, men vi började läsa kring decibel och så vidare själva)

Vid 1,5 års ålder fick han rör, då berodde hörseln på vätska sa dom,trodde dom.

Hörseln blev bättre i cirka 3 månader

vid 2 års ålder fick han hörapparater, nu blev det fart på allt, nu hörde han i snitt cirka 40-50 decibel här fick vi utskrivet alla tester dom gjort på honom.

Nu vid snart 3 års ålder ligger han på cirka 50-60 decibel på båda öronen…

Vad räknas 50-60 decibel som? Dom tror att det är flimmerhåren eller vad det heter som är skadade,går det att operera det,exempel vis c i eller liknande å isåfall hur många decibel skall man ligga på då?

Pojken får bara sämre å sämre för varje test verkar det som Obestämd

Annons:
DesK
2010-06-03 11:03
#1

Först vill jag säga att frågorna inte alls är knasiga Glad
Tyvärr kan jag själv för lite om sådana här problem för att kunna ge några riktigt bra svar. Jag tycker dock att det verkar konstigt att pojken hörde bättre i cirka 3 månader efter att man satte in rören och att det sedan blev sämre igen. Där skulle jag nog ha ifrågasatt vad detta kan bero på. Sedan när pojken fick hörapparater blev det tydligen bättre igen, för en tid, men nu verkar det bli sämre. Du har fått svaret att det kan vara flimmerhåren som ställer till problemet. Om jag inte minns fel kan man ännu inte göra så mycket åt detta, men forskning pågår och det går framåt. Flimmerhåren förstörs om de utsätts för för höga ljud, vilket gör att man måste vara mycket noggrann när man provar ut hörapparater. Annars kan hörapparaten skada örat ännu mer. Det måste vara mycket svårt att prova ut hörapparat till ett så litet barn.
Implantat är ju ett alternativ för många hörselskadade och det brukar fungera bra, men om det hjälper i din pojkes fall vet jag tyvärr inte.
Decibeltalen säger inte mig så mycket, förhoppningsvis kan någon annan här svara mer och bättre på dina frågor.

(Då vi har synskadade som läser med hjälp av skärmläsare här på sajten har jag modererat ditt inlägg och tagit bort förkortningar och upprepade tecken som inte fungerar i skärmläsaen)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Surgubben
2010-06-03 19:52
#2

50-60 db är måttlig till svår nedsättning.

0-20 db = normal hörsel

20-40 db = lindrig nedsättning.

40-60 db 0 måttlig nesättning.

60-80 db = svår nedsättning.

80 och däröver grav nedsättning.

Det är så klart ganska individuellt hur nedsättningarna upplevs. De som är födda med den graden av nedsättning vet inget annat och kan naturligtvis inte relatera till något annat.

50-60 db är väl ett typiskt gränssfall. Hör man bättre än 50 så är skillnaden helt enorm emot sämre än 60 db. Det är min personliga erfarenhet. Men det har naturligtvis att göra med att jag kunnat jämföra eftersom jag traskat hela vägen.

En hyffsat "normal nedsättning" (neråt 50 db) med god diskriminationsnivå, alltså möjligheten att uppfatta tal brukar inte vara några jätteproblem.

Under 60 db blir det genast värre, och under 70-80db börjar det hända grejer på riktigt.Förvånad  När dessutom diskriminationsnivån börjar åka jojo vid dessa nivåer så är en lindrig till måttlig nedsättning inget man ens kan snacka om på samma dag. Skillnaden är helt enorm!

Om det är flimmerhåren i öronsnäckan som är trasiga så fungerar CI-operation på de flesta. De flesta som operaras hör nog betydligt sämre dock. Första steget borde ju rimligen vara hörapparater tycker man.

Upp till toppen
Annons: