Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2269 ggr
papa-bear
2015-12-31 22:20

Fråga om teleslinga

det är inte ofta jag är på ställen med teleslinga, men när jag har varit på ett sådant ställe, upplever jag att när jag vrider på huvudet tappar hörapparaterna kontakten med ljudet som sänds. det hände både med mina gamla widex allt-i-örat och mina nya oticon. någon som kan ge en bra förklaring på varför det händer.

Annons:
Blåtummen
2016-02-07 11:03
#1

Spolen som sitter i hörapparaten skall vara i optimal vinkel gentemot slingfältet. Är det inte det så minskar styrkan.  Samma sak om man sitter nära väggen, då kanske inte slingfältet är så bra, testa då att går runt i lokalen.

papa-bear
2016-02-07 12:23
#2

då måste man vara väldigt passiv i lokaler med slinga, undrar hur det fungerar där man vill lyssna i ena örat och kommunicera med den man sitter bredvid och ha ögonkontakt.

SteffNo
2016-02-11 08:58
#3

Jag är hörseltekniker och har jobbat med teleslingor i många år. Med huvudet upprätt ligger spolen i apparaterna i ungefär 45 graders vinkel mot golvet. Lutar du huvudet framåt, så spolen ligger horisontellt så hör du inget från slingan. Att du vrider på huvudet ska inte ha någon betydelse.

Upp till toppen
Annons: