Annons:
Etikettallmännt-övrigt
Läst 2510 ggr
Nooon2
2/27/15, 10:16 PM

Frisyren?

Hej i fredagskvällen!
Här kommer en kanske lite knasig fråga. Hur gör ni med frisyren? Nu har jag haft min första hörapparat (BTE) i en och en halv vecka. Jag brukar ha håret uppsatt och det är väl gott och väl. …men om jag skulle vilja ha håret på något annat sätt så förstår jag inte hur det skulle kunna fungera för det skrapar väldigt i apparaten när håret stryker emot. Jag kan inte tänka mig att ni alla står ut med det ljudet.

…och om detta var en underlig fråga så har jag i alla fall förundrat någon. ;)

Annons:
DesK
2/28/15, 5:57 PM
#1

Jag har oftast håret löst hängande. I början tyckte jag att det blev ett störande ljud, men nu har jag vant mig, plus att audionomen justerade något i inställningarna.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Nooon2
3/3/15, 12:39 PM
#2

@DesK: Tack för svaret :) Ok! Hm… håret ääär väldigt störande och jag har inte ens börjat vänja mig. …men jag har inte precis gett det en chans heller - jag har så gott som alltid håret uppsatt. …men jag ska fråga audionomen ändå. Det innebär väl att man får mindre av andra liknande ljud också. Det kanske vore bra. …för andra prassel- och skrapljud är också rätt jobbiga.

adress
3/8/15, 12:50 PM
#3

@Nooon2. Har inga problem med håret….. men en mössa eller glasögon kan ge samma fenomen. Många gånger är det diskanten som är problem vid nedsättning av hörsel. Då maximerar audionomen den kurvan vid inställning av HA. Det blir lite som "pest eller kolera" Du kan säkert få dom att justera - så problemet blir mindre /försvinner. Oftast är det hår som ligger emot mikrofonen och skrapar. IÖ apparater ger ju inte samma problem.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Nooon2
3/9/15, 11:37 AM
#4

@Adress: Hm… inget hårproblem… Jag stör mig fortfarande på det. …men jag sätter upp det. Mössa har jag inte provat. Jag är inte någon mössanvändare egentligen och bor så till att jag inte måste. ..men det lär ju bli samma effekt. Jag får väl stänga av en stund då.  Mina glasögon hör jag inte av alls. Jo, när jag tar dem av och på… men inte annars.
Förstärkningen av störande ljud är ju förstås olika med olika hörselnedsättning… Jag har moderat nedsättning i diskanten och grav kring 1000 Hz. En IÖ räcker väl inte och ger rundgång när det är så pass om jag har förstått det rätt.  Jag behöver ju en del förstärkning i diskanten ändå. Justerar man  bort prassel och skrap förlorar jag kanske konsonanterna. En fråga om "pest" eller "kolera", som du säger. 
Jag blir inte riktigt klok på hurdan förstärkning jag har; ibland när någon talar så tycker jag att jag inte får tillräcklig förstärkning… och ibland blir det så mycket att det blir svårt att lyssna på.  Prassel, skrap och slammer (Uh!) åker förstås med. Det är väl olika program som apparaten skiftar emellan.  Förhoppningsvis kan min audionom fixa detta.
Jag vet inte riktigt vilket omak i hörandet jag måste betrakta som ofrånkomliga "biverkningar"och vad som är apparatinställningsfrågor. Man lär sig med tiden kan jag tänka.

Upp till toppen
Annons: