Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 5620 ggr
Sagren
2/19/14, 11:22 PM

Vad funkar när man är stendöv på ena örat?

Hej! Jag är döv på ena örat sedan 4 års ålder efter ett följdvirus till påssjuka som satte sig på hörselnerven. Jag har aldrig använt något hjälpmedel men nu är jag 40 år och har två barn. Skulle så gärna vilja höra dem lite bättre och slippa be dem upprepa sig hela tiden. Fick en crose apparat som ska överföra ljudet men tycker inte den hjälper nämnvärt. Jag har ingen hörselrest kvar alls utan är "stendöv" på ena örat och normalhörsel på andra. Har något tips på Vad som skulle kunna funka? Någon som har liknande åkomma och fått bra hjälpmedel? Min audionom känns inte så kreativ och jag är besviken o känner mig uppgiven. Hade förväntat mig att utvecklingen gått framåt de senaste 35 åren. Någon som har erfarenhet av baha el likn i den här situationen. Tacksam för tips! Mvh s

Annons:
[VSK]
2/19/14, 11:28 PM
#1

Har tyvärr samma åkomma som du. Ingen lösning till mig heller. Så tyvärr så har jag inget tips till dig att ge.

LKBP
2/20/14, 6:17 AM
#2

Hej! Jag är helt döv sedan 1år tillbaka och använder en Cros. Jag är jättenöjd med denna, kan det vara så att utvecklingen gjort framsteg med denna produkt? Det kanske skulle vara värt att testa. Sen tycker jag du ska byta audionom, det finns kreativa. Lycka till! Lotta

[VSK]
2/20/14, 6:23 AM
#3

#2 Drar de mycket batteri?

adress
2/20/14, 2:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Om man har hörsel - bra/dålig på ett öra och inget på andra örat - så är nog Cros systemet att föredra i alla fall. Det är klart - är hörseln "perfekt" på ena örat - och man tvingas bära apparat där i alla fall. Det är ju villkoret för att Cros skall fungera. Lite pest eller kolera. Jag har Cros från Phonak - kombinerat med ComPilot - och är supernöjd. Endast 4 månader sedan jag fick det systemet. Hade apparat på båda öronen tidigare - men förlorade hörseln helt på ett öra - efter att ha fått NA.  @ Sagren. Nog ändå värt att tänka på. Nu vet jag inte var du bor - men i mitt fall (Stockholm) går jag på Rosenlunds Sjukhus. Där finns all expertis - och man slipper " affärsbiten". Man får det man behöver - och lite till. Oavsett - byt audionom direkt. Man måste känna förtroende - och audionomer finns det gott om.

@ VSK Ja det drar mycket batteri. På den "hörande" delen ca 4 dagar. På den Cros - delen 10-15 dagar. Så på något sätt kanske det jämnar ut sig. Men ändå - det är värt var enda öre. Tänk bara på alternativet.

Cros - eller bara apparater från Phonak - kombinerat med ComPilot är drömmen - tycker jag. Har perfekt ljud på TV (trådlöst) och sköter även hemtelefonen och mobilen - trådlöst med samma system.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[VSK]
2/20/14, 3:22 PM
#5

Ok då vet jag.. -skall ringa och boka tid (igen) Tack för svar.

Sagren
2/20/14, 8:52 PM
#6

Tack snälla för att ni delar med er! Cros-apparaten (phonak) fick jag I höstas så det är ingen gammal apparat. Funderar på att beställa tid hos ett privat företag för att se vad det Finns för alternativ då sjukhuset här bara jobbar med en sorts leverantör. Min audionom nämnde att det säkert finns större möjligheter privat. Compilot verkar som ett spännande komplement! Det måste jag läsa på om. Ingen som har erfarenhet av baha-implantat?

Annons:
DesK
2/24/14, 7:56 PM
#7

Jag har varit döv på ena örat i drygt 40 år. 2005 fick jag mina första hörapparater, det visade sig vid hörseltest att jag har nedsatt hörsel även på hörörat. Så jag fick en croslösning, men jag hade svårt med den och klarade inte den stora mängden ljud i hörörat. Några år senare flyttade jag till annat landsting och träffade en ny audionom. Hon gjorde nytt hörseltest och frågade om jag kan tänka mig Baha, så jag fick testa med ett sånt där diadem under en vecka. Detta funkade bra för mig, men så frågade audionomen om vi först ska testa med en superstark hörapparat på dövsidan och jo, det funkar. Jag hör cirka 25% med apparaten i men ingenting utan den. Audionom nummer två upptäckte att jag har en hörselrest, därav denna lösning för mig, hon sa också att jag inte skulle höra bättre med hjälp av Baha.

Så jag tycker att du ska fråga din audionom om Baha och om du inte är nöjd med din nuvarande audionom så har du rätt att byta. Vill också tala om att den privata sektorn varken har bättre personal eller bättre hjälpmedel. Sen är det mycket viktigt att komma ihåg att det krävs en hel del vilja och träning för att det ska funka så bra som möjligt med hörapparater. Tyvärr är det så att det inte finns några hörapparater som gör oss normalhörande, alltså liknande dagens glasögon och kontaktlinser, så långt har tekniken inte kommit än.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

adress
2/25/14, 12:18 AM
#8

Vi upplever ju alla dessa lösningar på olika sätt - precis som människor är olika. Man får nog prova sig fram med sin audionom - och samtidigt ifrågasätta och kämpa för att lära sig hantera olika hjälpmedel. Inget är ju ändå som " riktig" hörsel - precis som det skrivs i tidigare inlägg. Jag trivs mycket bra med mitt CROS system - som egentligen är ett BiCROS alternativ. Hade jag inte haft det - så hade ju alternativet bara varit hörsel på ett öra. ( I mono så att säga) För den som är intresserad är följande beskrivning skillnaden mellan dom båda systemen. När du hör normalt på det bättre örat (CROS) En sändare placeras bakom eller i det sämre örat och den fångar upp ljudet från den sidan och sänder det trådlöst till örat med normal hörsel. När du har nedsatt hörsel på det bättre örat (BiCROS) En sändare placeras bakom eller i det sämre örat och den överför ljudet från den sidan till det bättre örat. Samtidigt fungerar den mottagande apparaten i det bättre örat som en hörapparat och förbättrar hörseln där. Har gått från det privata alternativet (flera) till Rosenlunds Sjukhus - där all expertis finns som kan behövas i samband med nedsatt hörsel/dövhet. Både vad gäller det tekniska och allt annat runt omkring. Dessutom - utan det kommersiella inslaget av lönsamhet. Har sedan jag blev remitterad dit varit mycket nöjd. Som vanligt spelar det ju också in var i landet man bor. Något som jag hoppas blir ändring på snarast. Dessutom - pengar får inte styra. Jag har råd - men det skall inte göra någon skillnad .

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Besserwissern
3/12/14, 12:04 AM
#9

Hej!

Enda fördelen med cros /bicros som jag ser det, eller hör det, är när någon snackar på dövsidan. Alltså när man helt enkelt har en person på "fel" sida. Annars tycker jag bara att ljudbilden blir allmänt rörig, använder inte spektaklet alls normalt sett. Snacka i telefon på dövörat är iofs rätt kul, men känns ganska märkligt att hålla luren på dövörat och ljudet ändå hörs i det hörande örat. Det känns bara så fel.

Hörselvården har väl alltid havererat när det gäller ensidig dövhet. Det finns nog helt enkelt ingen bra lösning.

marlu050
4/13/14, 7:52 PM
#10

@Besserwissern. Man ska vara försiktig med att generalisera. Jag har fått utmärkt hjälp av hörselvården på sjukhuset i Kalmar och blivit erbjuden både Baha och Cros.

Jag valde Cros eftersom jag såg flera nackdelar med Baha, bland annat är den inte vattentät och var känslig för rundgång. På mig skulle den dessutom vara i vägen för keps och mössa.

Trots att Baha kostar ca 40 000 kr skulle jag bara betalat 1200 kr. Så jag har gott intryck av hörselvården.

Upp till toppen
Annons: