Annons:
Etikettteckenspråk
Läst 6044 ggr
giffan
2/3/14, 11:03 PM

Distanskurs i teckenspråk

Jag har precis börjat en distanskurs i teckenspråk.

Kursdeltagaren ska kunna kommunicera och förstå teckenspråk på enkel vardaglig nivå. Vidare ska kursdeltagaren ha fått kunskaper om döva och om svenskt teckenspråk.

Så står det i kursmålet. Nu återstår att se om jag lyckas. 

Har första veckan lärt mig alfabetet ganska okej.. och siffror 1-100 Även läst lite om svenska teckenspråket och under denna vecka ska vi lära oss färger och enklare fraser som kan vara bra att kunna.

Någon som har tips på hur man lär sig bäst? Tycker det e skitsvårt att se vad andra säger..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
VildaVittra
2/3/14, 11:07 PM
#1

När du övar tecknen, gör det framför en spegel så du ser hur det ser ut när någon annan gör tecknet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

giffan
2/3/14, 11:12 PM
#2

#1 Tack bra tips, ska jag göra. Måste bara lyfta blicken från handen… blir att jag stirrar på den, iaf med siffror över 10 haha.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

leemland
2/7/14, 12:55 PM
#3

Hur gör du det på distans ? Blir Lite fundersam :P Och var läser du ? :P Kolla inne på UR (tror jag det är) dom har j teckenspråk där :) alltid lättare att se någon annan göra det först tycker jag :) Jag kan se om jag har några av länkarna kvar på min dator sen ikväll om du vill :) Och ett tips till alla som vill läsa teckenspråk så finns det en liten bok, i fickformat, med vanliga tecken som kan vara kul att ha :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

giffan
2/7/14, 9:51 PM
#4

Det är i Örebro genom fellingsbrosfolkhögskola. Vi träffas en gång i månaden, sen har vi ett schema som vi ska följa, med olika saker vi ska lära oss. Denna vecka ska vi börja göra egna presentationer om oss själva som vi ska redovisa på nästa när träff. Vi har tränat färger, alfabetet och siffror. Sen kommer det att ökas på. 

Vi kan spela in tecken som våran lärare kan ta del av, både med ljud och bild om man vill. Sen använder vi oss av olika sidor som finns som du nämner ur har ju en jättebra och spreadthesigne osv.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

leemland
2/8/14, 11:04 AM
#5

#4 okej ,vad kul att det finns så ju :) Skulle nog behöva repetera de själv:P Jag vill bara "varna" lite för spreadthesign, dom har för det första väldigt lite tecken på svenska och jag har tidigare stött på något ord som varit fel. Jag vet inte om det är bättre nu men för några år sedan va de så.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

giffan
2/8/14, 9:55 PM
#6

#5 Jo jag har oxå redan sett några som inte verkar som vi lärt oss. Men den sidan skulle vara okej att använda.

Sen har vi fått med några fraser från första när träffen, på papper, och våran lärare har lagt upp filmer där han tecknar dom.. Så är det bara att öva in som "Hej välkommen" "hjälp" "ja rätt" jag heter … osv..

Jätteroligt, men svårt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
leemland
2/18/14, 7:06 PM
#7

Vet inte om du vet om denna länken men här är ett svenskt teckenspråkslexikon :) 

Och här är till URs sida/or :) 

Teckenspråk UR

Teckenspråk UR2

Ja det är roligt när man kan de :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

JohannaEkroth
2/23/14, 12:10 AM
#8

Åh så intressant! Vad kostar kursen? Genom vilket "företag"?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

giffan
2/23/14, 12:13 AM
#9

#8 Den är gratis och går genom fellingsbro folkhögskola.Kolla på deras hemsida så kommer det bli flera

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

JohannaEkroth
2/23/14, 12:13 AM
#10

Wow! 👍😛

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
2/23/14, 12:17 AM
#11

Tur jag bor i Eskilstuna. Inte allt för långt/dyrt och ta tåget till Örebro. Undrar dock om det är långt från Örebro T-central till skolan, om någon vet på rak arm?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Gatukorsning
2/23/14, 12:28 AM
#12

Har du laddat ner teckenspråksapparna som finns?

De är ganska så bra faktiskt. Det finns även en som heter Spread Signs med teckenspråk på 10-12 olika språk. Det är rätt så häftigt!

Det enda sättet att lära sig är att träna och träna. Du måste liksom öva in rörelserna i händerna, så kommer det nog att gå bra. Finns det ingenstans i Örebro där man kan träffas och öva teckenspråk ihop? De har ju RGH där så det borde nog finnas ett ganska så stort intresse i alla fall.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

leemland
2/23/14, 11:26 AM
#13

#12 Vilka appar är det du pratar om? Har testat ladda ner en eller 2 själv och dom va sämre än värdelösa..

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
giffan
2/23/14, 1:08 PM
#14

#11 Det är en distanskurs så det är bara några träffar. och många åkr från skåne så det går bra med transporterna.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Jens]
3/16/14, 9:01 AM
#15

Va kul att du vill lära dig teckenspråk. Sista året i högstadiet så ville jag träffa andra hörselskadade och döva och gick då i Örebro och blev kvar även under gymnasietiden. 

Under denna period var jag tvungen att lära mig teckenspråk snabbt och lärde mig det på tre månader. Du är nog medveten om att döva tecknar på ett annat sätt än vad hörselskadade gör. Det är skillnad men om du träffar någon som tecknar så be dem teckna saktare och tydligare så lär du dig fortare förutsatt att de har det tålamodet att göra det ;)

Gatukorsning
3/19/14, 10:14 PM
#16

#13 vilka appar är det du har provat ladda ner?

Jag tycker att Spread signs är en bra app, de tecknar kanskelite snabbt för en nybörjare men det är teckenspråk från många olika länder så bara det kan ju vara intressant.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

leemland
3/20/14, 6:46 PM
#17

#16 Jag kommer inte ihåg vilka de va just nu. Har inte dom kvar :P Kan se om jag hittar om jag gör en sökning sen . 

Okej. Men som vi (nog) nämnt tidigare så va lite vaksam för spread the sign, jag har själv stött på något som varit fel där och dom har inte så bra utbud, eller hade inte innan i alla fall . Är det den "enda" appen du har eller du prata om andra också? :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gatukorsning
3/24/14, 10:12 PM
#18

#17 Jag har några andra också. Men det är lite kruxigt med teckenspråk och alla lokala varianter av olika tecken. Ibland kan man få flera olika förslag på ett ord med flera tecken fast samma betydelse. Testa med "hallon" till exempel.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

leemland
3/25/14, 3:23 PM
#19

#18 Okej. Jo jag har läst de i skolan rätt många år. Tycker de skulle va kul/bra att ha en liten app så man kan repetera fast man inte läst de på länge :P 

Förlåt att vi tog över tråden lite TS!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

CessieB
3/26/14, 8:28 PM
#20

Inget fel på Spread-the-signs app så vitt jag vet. (Men jag tecknar ju inte flytande.) Jag hittar ofta tecken där som inte finns med i andra Lexikon. Tänk på att de flesta Lexikon kontinuerligt bygger ut sitt teckenförråd. Det är inte som med pappersverionerna förr. De är ute och låter de som kan spela in tecken, men hur mycket beror på resurserna för tillfället. En ännu bättre app är TSPLex. Utöver video, har de även textbeskrivningar av hur man tecknar tecknen. Dessutom har de en bra övningsfunktion, där man kan välja ett tema och antal tecken man vill öva. Därefter spelas videon för tecknet upp och man får välja mellan olika svarsalernativ. Hur gör ni annars för att hitta personer att öva med i verkliga livet? I närheten av mig finns det tyvärr bara teckencafé på vardagar dagtid, då jag jobbar. Det verkar svårt att på ett naturligt sätt hitta andra att teckna med. Jag är lite nyfiken på distanskursen i Örebro faktiskt. Men vi får väl se. :)

Annons:
leemland
3/26/14, 8:37 PM
#21

#20 De jag menar med att man ska akta sig lite för spread the sign är att dom inte ens har enkla ord som jobb/jobba. (hade inte sist jag kollade) 

Och även min lärare som va gravt hörselskadad och umgicks med döva/hörselskadade, sa att vi skulle akta oss lite för den sidan.. 

Men som sagt kan det ju ha ändrats, det är några år sedan jag läste… :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

CessieB
3/26/14, 9:24 PM
#22

Men himmel! Du har så rätt Leemland. Tänk att de saknar jobb/jobba. Egentligen borde man kontakta dem och ge feedback om kvalitetsproblemen.

giffan
3/27/14, 6:49 AM
#23

Det svåra , vaad jag fått veta från våran lärare, är att alla tecken tecknas inte lika på alla ställen. Så dom tecken vi får lära oss kan se annorlunda ut mot hur man tecknar dem på webben

#20 tycker klart du ska söka till örebro. Jätte bra lärare och ett bra upplägg

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

leemland
3/27/14, 11:49 AM
#24

#22 Okej, då har dom inte uppdaterat . 
Vilket jag tycker det är väldigt dåligt. Och speciellt när det kommer till ett ord som Jobb/jobba- de är ju ganska vanligt om man säger så …

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

mollyt
4/23/14, 2:25 PM
#25

Jag tittade mycket på filmklipp på teckenspråk, började nog med berättelser för barn (alltså lite lättare sagor med mycket tydliga gramatiska uttryck). Sedan pluggade jag teckenspråk tillsammans med andra hörande - så då såg vi till att bara teckna med varandra när vi sågs för att hålla språket "levande".

[Smultronet Ella]
6/7/14, 7:33 PM
#26

Ladda ner svenska techenspråkslexikonet :)

Upp till toppen
Annons: