Annons:
Etiketttinnitus
Läst 7272 ggr
Loxy
2014-02-03 19:58

Tinnitus

Ibland känner man sig lite ensam med sin tinnitus, så jag tänkte om du som läser har tinnitus skriv gärna hur/när du fick det och vilket ljud du hör. Skriv även om du påverkas av det eller har blivit van att leva med det. själv har jag haft tinnitus i 2 år och hör ett susande ljud i öronen. Det uppstod efter en konsert. Trodde att det skulle gå över, men det gjorde det aldrig. Jag påverkas inte så mycket längre, men total tystnad är något jag saknar ibland.

Annons:
FruKristina
2014-02-07 22:17
#1

Jo men visst känner man sig lite ensam ibland. Speciellt när man är trött o ligger i sängen om kvällen och örat tjuter som bara den. Jag har mest tinnitus i mitt högra öra. Jag har en diskanthörselnedsättning på det örat så det är troligen det som är orsaken till tinnitusen. Det vänstra örat är hyfsat tyst även om det också börjat ha lite ljud ifrån sig när jag är riktigt trött. Volymen är bara så mycket lägre på den sidan så det märks inte.

Jag fick min tinnitus gradvis för ca 3½ år sen. Sen förra julen är det en hel kaskad med toner. "huvudtonen är relativt hög och som en ren ton. Sen är det en ton som är betydligt lägre och ett brusande ljud. Ibland är det fler toner som ligger kring den första tonen. Ibland har jag ett klickande som låter som när man öppnar burklock på en barnmatsburk, Klickljudet alltså.

Egentligen är det konstigt att det går att vänja sig vid att ständigt ha dessa  ljud. Men det gör det ju. :-)

Gatukorsning
2014-02-23 00:24
#2

Åh vad jag längtar efter tystnaden ibland!

Jag har inte "hört" tystnaden på 6-7 år nu snart.  Det tjuter konstant vid varje vaken stund, jag kan till och med vakna av att det tjuter i öronen. Förhoppningsvis kan jag få nya hörapparater som maskerar bort tinnitusljudet något, men jag vet inte riktigt hur det kommer att funka eller låta för mig.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

ScarletMajesty
2014-03-25 21:09
#3

Jag har haft tinnitus sedan jag var 13-14 ungefär. Så i 10 år nu, jag har däremot inte kvar samma ljud nu som jag hade förut. Jag tänker knappt på det, susandet och tjutandet har blivit min "tystnad". Hur det "låter" när det är helt tyst minns jag faktiskt inte ens längre. Min tinnitus har oftast samma ton som en TV som har något fel, ett ihållande tjut så att säga. Runt tjutet så ligger det ett lägre brus.

Mitt tjutande ökar och sänks i ton, ibland är det högt och outhärdigt, medans oftast är det ett lägre tjut nu för tiden, vilket är skönt. Däremot så ligger bruset ständigt närvarande.

Maja2
2014-04-08 07:31
#4

Jag har haft tinnitus i ca 20 år, pga meniéres sjukdom. Värre i det ena örat. Det låter som när flygplan varvar upp för att starta, ungefär. I min hörapparat finns inbyggt brus, vilket hjälper en aning att störa ut tinnitusen. Under skoven, då Meniére är som värst, är det nästan outhärdligt med tinnitusen.

Gatukorsning
2014-04-08 22:27
#5

#4 Åh, har du inbyggd tinnitusmaskering i dina hörapparater? Det ska jag få i mina nya apparater om knappt tre veckor.
Tycker du att det fungerar bra för dig?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Maja2
2014-04-09 13:28
#6

#5 Ja, det har hjälpt faktiskt. Var skeptisk i början … fniss ….

Annons:
Gatukorsning
2014-04-14 22:25
#7

#6 Jag hoppas verkligen att det kommer att fungera för mig, men jag vet inte. Kanske har jag lite för höga förväntningar nu…jag är bara så sjukt less på min tinnitus just nu så jag skulle kunna göra nästan vad som helst för att få bort den.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Maja2
2014-04-14 22:29
#8

"7  … man får aldrig bort den. Aldrig. det handlar om att lära sig att  uthärda den, för den kommer att finnas där. Men … du kan lära dig att leva med den, och lixom sluta höra den :)

Gatukorsning
2014-04-15 14:00
#9

#7 Jag vet att den aldrig kommer att försvinna…vissa dagar går det bättre att hantera den än vad det gör andra dagar helt enkelt. Vi har lite samarbetssvårigheter min tinnitus och jag kan man kanske säga.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Maja2
2014-04-15 14:08
#10

#9 Förstår precis. Jag och min tinnitus samarbetar inte alltid heller. Ibland kan den driva en till totalt vansinne. Känner med dig.

nilu
2014-04-16 13:47
#11

Jag tror jag har haft nån typ av tinnitus i stort sett hela mitt liv. Kommer ihåg att när jag var ung, kanske 7-8 år, är nu 57, att jag tänkte vad konstigt det brusar i öronen. Pratade inte med nån om det utan tänkte ut en möjlig förklaring själv, nämligen att det var luftmolekylernas rörelser jag hörde, att dom typ hamrade på trumhinnan, och att det var nåt som alla hörde. Med åren blev ljudet från molekylernas hamrande så kraftigt, och jag lite förståndigare kanske, att jag förstod att det nog var tinnitus jag hade. Nu i halvvuxen ålder (hrm) så har jag en diagnosticerad kraftig hörselnedsättning som hindrar mig i mitt jobb trots hörapparater. Måste kommunicera mycket med ett antal människor på dagarna. Har hela tiden ett malande basljud i båda öronen, mest i vänster, blandat med högre pipiga ljud av olika karaktär i bägge öronen.  Tinnitusen har väl kommit upp i mina samtal med min audionom, men bara i förbigående. Tror dock själv att om jag bara fick bort den, eller kunde göra den lite mindre påträngande, så skulle jag höra mycket bättre. Intressant det jag läser i kommentarerna ovan om tinnitusmaskerande ljud i hörapparaterna. Är det nåt alldeles nytt på marknaden eller har det funnits ett tag?

Maja2
2014-04-17 17:34
#12

#11 Relativt nytt kanske … jag har haft brus i min hörapparat i …. ja vad är det …. 3 år?

Gatukorsning
2014-04-27 19:18
#13

#11 Det har funnits i några år i alla fall. Jag har inte haft det tidigare så jag är mycket nyfiken på hur det kommer att låta med de nya apparaterna. Jag tror att de flesta sttora märkena har någon eller några apparater med denna typ av maskering. Jag tycker att du ska ta upp din tinnitus på allvar med din audionom, det är ju faktiskt bara du som kan avgöra hur pass jobbigt och besvärande det kan vara. Det finns många andra tips på vad man kan göra själv för att det ska bli lite lättare. Men det kanske du redan vet om?
Här till exempel:
http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Horsel-och-balans/Sjukdomar--behandling/Horsel_20130723_0904/Tinnitus/Vad-kan-man-gora-sjalv-/

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
[peter54]
2014-05-09 23:50
#14

Jag har haft tinnitus i 40 år och fick det när jag jobbade i produktionslinan på det som då hette Vårby Bryggeri, numera Spendrups. Oftast stod jag vid etiketteringsmaskinen som var den mest högljudda av alla, 36000 flaskor i timmen rusade igenom den.

Jag hade alltid hörselkåpor på, men det hjälpte inte mot den massiva högfrekventa ljudvägg som genereras av tiotusentals flaskor och maskiner som bullrar enormt. Det gjordes en ljudmätning i produktionshallen och snittvärdet var 130 decibel.

Min tinnitus består av ett fräsande brus med en otroligt högfrekvent pipande ton ovanför. Om jag är trött blir det värre och allra värst är min tinnitus om jag väcks plötsligt ur djupsömn.

Nu när jag blivit äldre och jag har tappat mycket av frekvensomfånget i hörseln, har min tinnitus blivit än mer påtaglig av någon anledning. I hörseltester hör jag bara till knappt 5000 hz och sensommarkvällarnas vårtbitarspel (som många kallar syrsor) är en sedan länge saknat minne.

Jag har mycket svårt att tåla vissa ljud, som exempelvis flaskklirr eller höga och gälla barnskrik. Sådana ljud gör oerhört ont i öronen och skjuter ilningar genom ryggraden ända ner i svanskotan. Tystnad? Jag har nog glömt hur det var att "höra" tystnad.

WonderIna
2015-03-17 21:50
#15

Jag är 35 år och fick tinnitus samma år som jag var med om en ridolycka; 1991.. är också hörselskadad på båda öronen sedan 3 års ålder. Har haft problem med hörapparater länge. Nu kan jag använda dom ibland vilket min hörselskada egentligen kräver men är rätt ljudkänslig också tyvärr. Mina ljud är mest pipande tjutande ljud dygnet runt och värre kan det bli av värk o trötthet o läkemedel. Har kroppslig värk också. Ja kort sagt undrar jag hur jag överlever… men har två barn, hund hus och så. Men de andra blir varse om att tinnitus och det andra ibland tar kål på en.

peggy407
2015-03-18 08:47
#16

Min tinnitus kom med Otosklerosen, för några år sedan. Det är väldigt olika på dagarna, men trötthet gör det värre, samt om jag varit i bullrig miljö.

Jag har ett brus i öronen hela tiden samt höger öra så har en pipande ton nästan jämt. Har även dessa "klickningar" som FruKristina nämner, just på höger öra.

Vänster öra är lite bättre, men jag har märkt en försämring där också, kommer väl av att sjukdomen angrep det örat senare. Ska snart på kontroll, och ska då fråga angående maskeringsljud till mina HA. Man vänjer sig nog med ljudet, men ibland när man är trött känns oljudet väldigt jobbigt.

Nooon2
2015-03-18 09:26
#17

Jah har haft tinnitus i ena örat i fyra år nu efter ett skrik i örat. Fick en hörselnedsättning i samma veva som har blivit värre och nu är grav till moderat. Värst i bas/mellanregister. Orsaken till försämringen är otoscelros eller skada på hörselbenen. Jag har skada både i innerörat och mellanörat. Jag är också ljudkänslig och känner igen mig i klagan över klirrande och barnskrik. Skrammel, slammer och högljudda röster, särskilt kvinnliga… men absolut högljudda manliga också. Det räcker att någon talar lite högt så är det obehagligt. Dammsugaren tycker jag inte om men den kan jag tåla. Märkligt.  Man ska inte undvika och försöka vänja sig säger dom… men när det känns som om det krasar i hjärnan är det omöjligt - jag bara måste komma undan.
Tinnitusen brukar vara ett bitt brus/sus (ungefär som blåst i tallskog eller som att stå i skogen och höra en trafikled) …med en ton till ibland. Den har jag förut kunnat "tänka" bort… men det har jag inte lyckats med på något halvår. Kanske beror det på att skadan har blivit värre…. eller kanske på att de egna krafterna tryter lite. …men jag har börjat tänka: "skit samma, det är livat ändå".  Alldeles i början, för fyra år sedan, var ljudet ganska svagt och det lät det som en maskin ibland och ibland som om grannarna spelade någon orientalisk musik. Jag hörde också min egen puls. Det ljuden försvann småningom och ersattes av den här brus/sus/ton-tinnitusen.  Igår kväll var en sämre kväll. På dagen hade jag varit ute på stan (storstad) och fikat i en ekande lokal och gått runt lite sedan. Mycket trevligt. …men sånt trevligt kostar: tinnitusen blir alltid värre av högljudda miljöer och lugnar sedan ner sig under natten medan jag sover. …och det är ju inte egentligen fråga om hörselskadevolymer ute på stan och inte heller på fiket. Jag tänkte att jag klarar det en enstaka gång. På kvällen lät tinnitusen som när man fått en dålig plats strax bakom motorerna på ett inrikes flyg + en högfrekvent ton och några tickande klockor med varierande volym. Det blev svårt att somna. Nu på morgonen återstår bara det vanliga brus-suset men på lite högre volym än vanligt.  (Tänk om den inte lugnar ner sig igen! Ledsen )

Åh, vad jag inte vill ha tinnitus! …få det lika tyst som i mitt hela öra. Mitt skräpöra är en sabotör.

Upp till toppen
Annons: