Annons:
Etikettallmännt-övrigt
Läst 5069 ggr
CessieB
2011-06-01 14:28

Ny typ av Cochlea implantat

Hej!

Fick syn på den här artikeln i DN. 

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ministerns-horsel-kan-raddas-med-ny-metod

Enligt artikeln kan man numera operera in implantat utan att fördärva eventeulle hörselrester. Det innebär att man kan hjälpa inte enbart döva och gravt hörselskadade, utan även dem som har en del hörsel kvar. Det förklarar att min hörselpedagog frågade frågade om jag hade fått infomration om Cochlea implantat. Jag hade förutsatt att det var helt uteslutet för min del. Roligt att det sker framsteg.

Annons:
Ritva
2011-06-01 16:35
#1

Jag har precis skrivit uppsats om Cochleaimplantat utifrån funderingen något för mig. Har inte hunnit delge er ännu, tänkte vänta tills jag kommit hem och landat.

"Det finns idag även en variant på operationen där man inte för in elektroden lika långt in i snäckan och därmed kan man hjälpa dem som har en kraftig diskantnedsättning, men med normal bas. Man räddar därmed basljudens hörselceller i snäckan, vilket man annars förstör när man för in elektroden. Denna metod kallas för Elektroakustiska hörselsystem (EAS). Man kombinerar hörapparaten med implantat och ska därmed få en bättre ljudupplevelse, enligt tillverkaren Cochlear."

Citat från min uppsats.

Den känns rätt spännande med tanke på att många hör basen bättre och kan därmed spara örat från att bli helt döv men ändå med hjälp av hörapparat och implantatet få en mycket bättre hörsel.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

thenameless
2014-03-30 11:37
#2

Jag såg denna artikel och film på aftonbladet, Med en kvinna som blivit döv och blind av sin sjukdom men för första gången hör ljud efter att ha fått sina implantat. Rörande faktiskt

javascript:nicTemp();

Ps jag vet inte varför mina länkar blir så här?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: