Annons:
Etikettallmännt-övrigt
Läst 15707 ggr
Fiffilura
2/14/11, 4:08 PM

Hörapparat och flyg?

Dum fråga kanske (men bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum).

Hur går det att flyga med hörapparat? Ger den utslag i säkerhetskontrollen? Nåt annat?

Annons:
Ritva
2/14/11, 7:02 PM
#1

Hej!

Om man inte frågar får man inga svar! Tungan ute

Jag har flugit hem och tillbaka till studieorten i helgen. Inga utslag i säkerhetskontrollen eller andra problem på flyget. Ja förutom att det mullrar mycket så att hörapparaternas bulllerläge slås på för mig. Sen får man ju även lock i öronen av flygningen vid start och landning, men det får ju alla!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Fiffilura
2/14/11, 7:17 PM
#2

Bullerläge? Undrar om jag har det, borde ha det. Ska bli intressant! Blir det mer eller mindre lock eller som vanligt?

CessieB
2/14/11, 10:40 PM
#3

Inga problem för mig heller!

Har flugit både inrikes, till Nederländerna, och till USA med hörapparater.

Jag skulle tro att det finns regler för elektroniken som tillverkarna måste följa för att hörapparaterna inte ska störa.

Å andra sidan så såg jag att Hörsellinjen menar att man kan säga till personalen ombord så att de vet att man kan ha svårt att höra utrop i högtalarna och kan ge information personligen.

Ritva
2/15/11, 12:08 AM
#4

#2 Jo mina hörapparater sänker sig själva när det är ett ljud som de tolkar som buller och för hög ljudnivå, så att de blir något lägre än normalt. Inte att förväxla med hörapparater som har flera inprogrammerade program som man kan växla mellan. (det har jag förvisso också)

#3 Att säga till att man inte hör är ju alltid bra så personalen vet och så att man får informationen man behöver.

Jag fick haffa en pilot på Arlanda för att jag inte hörde vad han sagt när han informerade vid gaten i torsdags, när det var lite kaos på flygplatsen. Men när jag förklarat varför så var det inga problem.Glad

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Martin
4/30/17, 11:17 AM
#5

Den som söker skall finna, skall ut och flyga med dottern som har hörapparater.

Då är det bullret att ge akt på, hon är liten så de ändras inte (inte lika avancerade som vuxnas) så vi får väl väl vara lite mer observanta på hur hon beteer sig och eventuellt ta av dem om hon verkar störd. Helst skall hon ju dessutom sova… :)

mvh Martin

sighni
4/30/17, 8:38 PM
#6

Jag hade inga som helst problem med mina hörapparater nu när jag varit ute på semester. Jag har flugit 10 tim/ riktning + 2 inrikesresor i det land jag besökte.

Annons:
DesK
5/3/17, 12:25 PM
#7

För mig har det inte varit några problem med hörapparaterna, när jag har flugit.

Martin, jag tror att du ska ta av hörapparaterna för säkerhets skull.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LookHanna
5/5/17, 11:15 AM
#8

Har rest mycket genom åren, mina hörapparater har bara pip en - två gånger genom säkerhetskontroller, men då har det varit hårda säkerhetskontoller, då de kollar allt. (ex London). 

Men då säger jag att jag har hörapparater och visar dom, annars så har det inte blivit några problem.

Flygning med hörapparater så brukar jag ha på dom (om det är korta flyg), om det är längre så tar jag av mig och lyssnar på musik/ljudbok. 

Ett bra tips är att tugga tuggummi undertiden planet lyfter / landar, det minskar lufttrycket i öronen.

  • Stanna upp och känn efter vad du vill, våga ta risker -
    Hörselskadad, kan säga va några gånger
Martin
5/16/17, 7:18 PM
#9

Flygningen gick bra, hon sov större delen av flygningen både ut och hem så då hade hon dem inte på (såklarst). När hon var vaken hade hon dem på men verkade inte störas av det.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: